Booklet design: Bo Soremsky @ www.bosoremsky.de
Band photos : Martin Hoppe @ Phat-Photo, www.phat-photo.de

Released 2012-08-31
Reviewed 2012-08-21

kamikazekings.de
limited access records

Fyra herrar med samma efternamn kallar sig kungar av samma efternamn och skriver sedan lagen, när man ser bilderna på bandet och allt det där får man en känsla av att de satsar väldigt hårt på en rock’n’roll image. En sak man kan undra är om de tar sig själva på allvar eller om det är med en klackspark, jag hoppas att det är det sistnämnda för jag gillar inte folk som tar sig själv på för stort allvar. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att denna image kan vara på fullt allvar så jag förutsätter att det är en image för att kunna framföra en liveshow med underhållande rockmusik.

Kamikazekungarnas första album heter The Law och kan beskrivas som ett energiskt rockalbum med låtar som går rakt på sak, tungt och utan krusiduller. Produktionen ger en modern och hårt rockande ljudbild där allt ligger på sin självklara plats och när man lyssnar sätter det sig i medvetande direkt, partyrock kanske man kan säga och om inte annat att det är rockmusik som lär göra sig alldeles utmärkt på scenen inför den entusiastiska rockpubliken. Vi får fjorton högoktaniga rockers som även visar prov på ganska god musikalisk bredd hos bandet då de faktiskt är hyfsat varierade, det tar strax över femtio minuter att ta sig igenom dem alla.

Kul album har hela tiden varit min tanke när jag lyssnat på detta album, det är energiskt och med medryckande generellt sett bra låtar. Jag har inte direkt något att klaga på hos detta band då de trycker på de knappar de bör trycka på för att tilltala alla rockers därute. Kanske inte direkt det mest originella album världen skådat men det har några trevliga poänger i sina fina rocklåtar som rycker med och nästan får mig att börja sjunga med vid ett par tillfällen.

Bäst tycker jag om Saturday Night Hero och titelspåret, avslutande Shadows är en kul avslutning som bryter av lite mot det övriga albumet. På det hela taget blir det ett bra album som är kul att lyssna på men som inte direkt lämnar något massivt avtryck hos mig och bandets image… inte min grej.

Kort och gott, Kamikaze Kings debutalbum är ett svalosande rockalbum som följer rockens lagar till hundra procent, de spelar på en klichéimage och ger verkar ge allt i sina låtar. Jag tror dock detta album främst bör användas för att lära sig bandets låtar inför deras livespelningar som jag kan sätta pengar på är mer intressanta än albumet då jag förmodar att all den uppdämda rockenergi som kan höras på detta album kommer till sin fulla rätt om man ser bandet live. Så tills ni ser bandet live är detta ett album ni kanske bör kolla upp, speciellt för den som gillar medryckande gammal hederlig energisk rockmusik med massor av attityd.

Label: Limited Access Records/Intergroove
Tre liknande band: Steel Panther/Mötley Crüe/Kiss