Drew Murphy-Bass, Vocals
Rob Guidotti-Guitar
Todd Stern-Guitar
Justin Spaeth-Drums

Released 2011-??-??
Reviewed 2012-01-14

Vad händer när Motörhead och Sick of it All blir berusade och slår ner alla i baren? Tydligen händer Hammer Fight. Jag trodde att polisen kanske skulle komma och misstanke om misshandel skulle föreligga, men vad vet egentligen jag om våldsdåd i samband med alkohol på barer? Men vad är egentligen en Hammer Fight? Är det straffbart? Det finns ett band som heter så, kanske hissas de upp genom en lucka i golvet medan Motörhead och de andra snubbarna misshandlar barbesökare, så de är sådana som förföljer Motörhead så att de kan hissas upp genom golvet i barer när saker urartar. De har i alla fall släppt sin första EP som fantasifullt nog inte fått ett namn på framsidan mer än ett bandnamn, och en väldigt ful bild på ett svart omslag, bajs. Men vad ska man då säga om bandet Hammer Fight.

Motörhead är väl ett band som känns ganska likt dessa hammarbråkare, hes sångare hardcore/punkig rockmusik. Simplistiskt och rakt, utan konstigheter eller komplicerade idéer och så vidare. Ganska högt tempo och energiskt, rått och sådana saker skulle man också kunna kalla det. De har släppt alla idéer om att skapa avancerad musik och satsat på det raka, enkla och okomplicerade. Det handlar om en EP så vi snackar inte direkt den längsta speltiden, speciellt inte eftersom de sju spåren individuellt har en ganska kort speltid vilket förstås också leder till en EP som inte spelar under längre tid än strax över 18 minuter.

Att kvalitetsmässigt sätta en etikett på detta är inte helt enkelt, det är inte värdelöst men å andra sidan är det knappast fantastiskt heller. Problemet med musik som denna är att vi hört det förr och det var ganska ointressant redan då och bara för ett nytt band gör sådan musik på samma sätt som den gjorts förr blir den knappast mer intressant. För det första låter varenda spår på EPn i stort sett likadant, variationen är obefintligt för det andra känns det bara som ännu ett Motörhead eller något i den stilen, rått, opolerat, energiskt men samtidigt trist och stelt. På många sätt känns detta som musik för det musikaliskt ointresserade, det är hyfsat men förutsägbart och framförallt fantasilöst, i mångt om mycket känns det som att bandet helt och hållet glömt bort att musik inte handlar om att kopiera utan att skapa utifrån sig själv.

Jag tror att om du är för musik av hardcore eller hård punkrock kan du nog finna detta album spännande, om du är fan av Motörhead kommer du definitivt gilla det här eftersom det låter nära nog likadant. Det är också musik som känns riktad till just dessa och folk som är mer intresserade av attityd än av faktisk musik och vill ha något med attityd att lyssna på. För er som gillar melodier och musik av en mer avancerad eller varierad karaktär tror jag att detta känns lite för banalt och lite väl ointressant, för mig gör det i alla fall det.

Ärligt talat känns Hammer Fight som något ganska ospännande för min del, däremot tror jag säkert att de kan nå fram till en viss publik och den publiken kan nog säkert vara ganska stor så nog kan det säkert finnas möjlighet för bandet att slå relativt väl. Jag har även sett ett par positiva recensioner för detta band så visst kan de säker ha alla möjligheter att lyckas ganska väl, det är dock något som framtiden får utvisa eftersom vi bara har denna EP än så länge och den tror jag inte är tillräckligt bra för att ge något större genomslag för bandet.

Så för alla som gillar Motörhead kan nog detta benämnas vara en EP som indikerar ett band som har något på gång, för oss andra är det inte det mest intressanta som släppts.

Label: Self Released
Tre liknande band: Motörhead/Sick of it All/AC/DC