“Fight To Survive” arrangement by Mike Moran
Produced by Toby Sadler in association with Greg Hart & Sam Blue
Engineered & Mixed by Toby Sadler

Released 2012-09-28
Reviewed 2012-11-14

avenue of allies

Tiden stod stilla för GTS mellan deras första album med spår från en dammig hylla och deras andra album som är detta, ett album som verkar vara lite av en öken. Det bådar inget gott för albumet ska vi väl säga med tanke på att jag inte hört ett enda bra album med en öken på framsidan, en öken med spegel men ingen öken. Detta album släpptes ursprungligen 1996 och gjorde förmodligen inte mycket väsen av sig eftersom det inte direkt verkar talas speciellt mycket om det. Den brittiska trion har dock blivit en kvartett till detta album som alltså är deras andra och såvitt jag fått fram också deras sista, jag skrev i det första albumets recension att det var en återutgåva men det verkar faktiskt vara så att det är så att de försöker sälja bort de sista av de albumen som kom 1995 och 1996 så de sägs finnas i en begränsad upplaga.

Musikaliskt handlar det om melodiös rockmusik med tydliga refränger och polerad ljudbild. Ganska typisk melodiös rock, inte lika mycket av ett Airrace som debuten men lite åt det hållet. Det var ett album gjort av musiker boende i olika länder och så vidare i en tid innan internet så de har skickat kassetter sinsemellan och albumet ska ha gjorts under ganska stor tidspress vilket gör det ganska intressant att albumet är över 55 minuter. Så de har haft ont om tid men ändå lyckats skrapa ihop nästan en timme av musik, det är imponerande och speciellt om de lyckas knyta ihop säcken ordentligt. Albumet känns dock inte riktigt lika väl producerat som debuten, och det är inte särskilt varierat vilket förstås gör att det känns betydligt längre än debuten också.

Det här albumet känns ganska onödigt på många sätt, det är stelt och stereotypt. Det kommer ingenstans och det är ett album med tretton spår som låter mer eller mindre identiska, det är också ett album utan energi och på ett sätt känns det väldigt märkligt att detta album faktiskt är släppt av samma band som släppte det första albumet. Nog för att debuten var lite av ett händelselöst album men det hade ändå bra låtar, detta album känns mest avslaget med låtar som känns ointresserade och trötta. Visst, bandet har säkerligen jobbat hårt med detta album men det lyckas inte riktigt och kanske är det här upptagna som promoinformationen talar om ett problem och anledningen till att detta album känns lite som något gjort i förbifarten.

Kort och gott är detta ett album som aldrig riktigt tar fart och är en närmare timmen lång startsträcka som inte leder någonstans, ett album som låter mer eller mindre som allt annat och som inte lyckas intressera mig överhuvudtaget. Om du söker något i den melodiösa rockgenren så måste jag säga att det finns betydligt bättre val än Time Stood Still.

Label: Avenue of Allies/Germusica
Tre liknande band: Moritz/If Only/Airrace