Thiebault Guillaume - drums

Released 2012-09-10
Reviewed 2012-10-31

deadcowboyssluts.com
m&o music
rock n growl

Franska bandet Dead Cowboy’s Sluts släpper sitt debutalbum som kallas dödens hand och har ett omslag som föreställer en snubbe som önskar att han vore Julia Roberts eller Mick Jagger. Franskt och thrash metal brukar innebära att det låter på ett väldigt distinkt sätt, man kan komma att tänka på japanska monster och sådant. En sak som är slående är namnet som jag måste säga inte direkt lovar alltför gott för den som nu inte gillar tramsiga namn, albumnamnet är i alla fall bättre.

Det låter som svängig, teknisk fransk thrash metal och knappast någonting som överraskar rent musikaliskt. Fjorton franska hymner med energi och tyngd, man kan nästan kalla det ett angrepp på hörselgångarna om man önskar sig en märklig metafor. Låtarna går lite grann i samma stil genom hela albumet, inte någon större variation att tala om men kompetent, faktiskt väldigt bra produktion och imponerande ljudbild. Så ett kompetent producerat album med en märklig framsida är vad vi får om vi köper detta album.

Det låter ju bra blir mitt spontana intryck när jag först hör detta album, samtidigt måste jag säga att det låter väldigt franskt och väldigt mycket som jag anade att det skulle låta redan innan jag hört detta. Så det är bra gjort och låtarna är bra men de låter lite väl mycket som flertalet av de franska band i samma genre jag hört, inte direkt något nytt under solen så att säga. Så om man gillar band som Gojira, Dagoba och allt vad de heter antar jag att man säkerligen kommer att uppskatta detta också, jag som inte direkt är någon fan av det och bara gillar en och annan titel ur genren däremot är väl inte överdrivet imponerad, samtidigt tycker jag inte heller att det är dåligt. Ett väl genomfört album som kanske skulle behövt lite mer individualitet för att bli riktigt intressant.

Dessa slampor trampar på i fotspåren av sina landsmän och de gör det väl ganska bra men samtidigt finns det bättre album i samma genre och jag skulle nog välja någon av dessa framför detta album. The Hand of Death är ett välgjort och ganska bra album som dock inte direkt lämnar något bestående intryck.

Label: M & O Music/Rock N Growl
Tre liknande band: Gojira/Dagoba/Loudblast