Highway Pirates (2011)

Recorded at Gutterview Recorders in Solna, Sweden with producers Nicke Andersson and Fred Estby

Released 2012-09-12
Reviewed 2012-10-11

bullet.nu
nuclear blast

Låt mig inleda med en fråga: det har släppts 18 studioalbum och sex livealbum med AC/DC, 13 studioalbum och tre livealbum med Accept, fyra album med Bonafide, tre med Bullet, ett gäng album med UDO och så vidare, behövs det verkligen ett till album identiskt med det jag nyss räknat upp? Räcker det inte med tre onödiga Bulletalbum? nej ett fjärde måste tydligen till också, och det är ett med ett lejon på framsidan. Jag gillar lejon, det är det klart bästa med detta album, lejonet vill säga.

Musikaliskt kan du kopiera och klistra in en beskrivning av något av nämnda album från förra stycket vilket innebär typisk hårdrock med skränig sång. Inte ett enda unikt drag bjuder de på bara rakt av kopiering av gammal hårdrock så om du gillar det och inte tycker att de över 40 albumen jag räknade upp räcker kan du ju slösa bort dina pengar på det här. 11 låtar som låter exakt likadant som varandra och som låtarna på de två föregående albumen med Bullet som jag hört tidigare, 38 minuter får du stå ut med att lida om du vill höra allt.

Caj sade om Bonafide att de sakta tar död på musiken och precis samma sak kan du säga om Bullet, inte nog med att deras musik inte förnyar sig, den har aldrig ens haft ett eget drag från början utan bara kopierat från andra artister. Dessutom är Full Pull ett uselt album som är lika kul att lyssna på som att slå in en spik i pannloben, det är ett ständigt skränande i stil med Brian Johnson, Udo eller ”vad nu Bonafides sångare heter”. Nej Full Pull kommer inte gå till världshistorien vare sig som något bra eller intressant, jag undrar om det stackars lejonet förstår vilken usel dynga det pryder.

Så om du vill bidra till att ta död på musiken, välj detta framför något bra. Om du vill att musiken ska överleva och frodas bör du bojkotta skit som detta och införskaffa dig något av de andra två albumen jag recenserat idag. Mer behöver jag inte säga.

Label: Nuclear Blast/Warner
Tre liknande band: AC/DC / Accept / Bonafide
Betyg: HHHHHHH (2/7)