Mr. Jacko (Bass, Guitars)
Mr. Hitchcock (Vocals)

Released 2011-06-27
Reviewed 2011-09-24

.zombiefication.com
osmose

Skräckfilmssoundtracket 'Midninght Stench' av Zombiefication, släppt på mitt favoritbolag Osmose Productions, stinker ruttet lik. Mycket mer behövs egentligen inte sägas, men det tänker jag göra ändå.

För att vara en Osmose-skiva måste jag säga att jag på en gång blir positivt överraskad. Skivbolaget Osmose normala skivsläpp brukar vara, för er som inte ägnar timmar av ert liv åt att hålla reda på vilka skivbolag som släpper vad, nedskalad mörk metall utan melodier med ljud som skulle kunna ha kommit från Jesus tid och vara inspelade ljudvågor från lerkrus. Men Zombiefication låter inte alls så överdrivet illa. Musiken kan faktiskt ganska snart konstateras vara just musik och inte bara ljud följer efter ljud utan poäng och jag känner att jag kan urskilja ganska mycket som låter som musik med rytmisk och melodiös följd.

Musiken är hård, aggressiv och tung. Gitarrerna låter som hundra plutoner med militärer som marscherar längst ett grusfält i nordvästra Montana. Gitarrerna är överlag snabba och enkla, basen följer samma mönster och trummorna likaså. Sången låter lite som Christian Bale när han spelar Batman i de nya Batmanfilmerna, fast skrikande dessutom. "I'M BATMAN!" skriker sångaren om och om igen på ett språk som gör att det låter mer som han håller på spy samtidigt som han vrålar på ett sätt som får mig att tro att han fått ett städ på foten. Om jag ska säga en sak jag tycker den här skivan relaterar till så är det kriget mellan Israel och Palestina. Bom på en buss, bom av en bomb, bom på ett kafé, bom av en missil, bom av en landmina, bom av ett helt jävla samhälle. Smärta och ångest från de skadade som skriker, militärer som springer längst gatorna följda av pansarvagnar. En ambulans som färdas jäkligt snabbt med skadade. Ett bombflygplan som flyger lågt och släpper en hel salva med dödstabletter över öken. Pansarvagnar och kavalleri som färdas genom öken. En mur som byggs upp. Ja… jag tror jag fick med allt där, faktiskt.

Denna drygt 41 minuter långa skiva med tio spår av death metal i samma anda som vår kära Stockholmsdöds är inte usel hela vägen igenom, den är ganska okej faktiskt. Men ingenting jag skulle se som en milstolpe eller klassiskt verk. Det är en lite småmelodiös skiva inom den råa dödsmetallen. Inte jätte primitiv, men ganska långt ifrån Göteborgsdödsens övermelodiösa, tekniska och oftast välpolerade stil. Gillar du när death metal är enkel, rå och arg - då är nog Zombiefication ett band som bör kunna passa för dig. Jag personligen är dock inget större fan, men det är ett album som absolut fungerar.

Label: Osmose
Tre liknande band: Entombed/Dismember/Murder Squad

Read in english