Crows Fly Black (2006)
Gravity of Light (2010)

Released 2011-05-06
Reviewed 2011-04-30

wingsofdarkness.net
nuclearblast

Tarot, en form av kortspel för att spå framtid och sådant där men också ett finskt rockband som frontas av bland annat Marko Hietala som även återfinns i välkända Nightwish. Nu är inte direkt Tarot speciellt lika Nightwish och denna skiva är en ny variant av deras debutskiva från 1986 där man har fört in vad Tarot är idag i vad Tarot var igår och min fråga blir förstås: blir det någonsomhelst skillnad?

Så hur låter Tarot? följ denna länk och läs stycket om hur de låter.
Alternativt: .

Allvarligt talat, de gjorde den här skivan 1986 och jag kan inte riktigt förstå varför de gör den igen med tanke på att de låter nästan lika nu som då, men en sak som förändrats är att bandet nu har en ytterligare sångare som adderar en dimension extra till sången jämfört med i debuten för allvarligt talat, vem fan tycker att Marko Hietala sjunger bra? Jag gör det inte, hans röst har alltid varit den mest störande faktorn i Tarot och Nightwish så ju mindre vi får av den dess bättre.

Produktionen är förstås mer modern och soundet är lite fräschare men inte så mycket som man kanske skulle önskat och framförallt tycker jag att det inte är tillräckligt mycket skillnad från originalskivan för att motivera denna release, varför inte släppa en livevideo där man spelar debutskivan i sin helhet alternativt släppa denna skiva som gratis download, varför försöka sälja något som ingen egentligen behöver? Har du originalet finns det ingen anledning att köpa denna skiva, punkt! Har du inte originalet är denna skiva ett bättre alternativ, för mig finns det ingen anledning att ha båda.

När det gäller låtarna så finns det egentligen inte speciellt mycket att skriva hem om, det finns tio låtar och det bästa med skivan är att den är av LP-längd vilket betyder strax över 40 minuter, mer musik hade definitivt varit negativt i detta fall. Jag tycker att låtarna håller hyfsad kvalité, har aldrig varit någon större fan av Tarot vare sig kortspelet eller bandet så jag kan väl inte direkt säga vad fansen kommer att tycka men hyfsat heavy metal men jag tycker fortfarande att bandet måste sluta kopiera och hitta en lite mer egen nisch eller ett sound som gör att de inte låter som allting annat.

Titelspåret är det klart bästa på skivan och det är ett rätt bra spår, annars tycker jag att det inte finns något som utmärker sig på något sätt. Det känns mest som att Tarot är något som Marko sysslar med när han är ledig från Nightwish, en hobby helt utan ambition. Det är i alla fall så de låter, som att de inte vill någonstans och som att de inte kan finna en egen röst utan fortsätter att släppa musik som vi redan hört tidigare och som låter daterad samma dag som den finns till försäljning.

En nyinspelning som låter precis lika gammal som sitt original och som inte tillför någonting. Det är dock en hyfsad skiva så den får godkänt av mig.

Label - Nuclear Blast
Tre liknande band - Nightwish/Judas Priest/Iron Maiden