Richard Holmgren – Drums & Choirs
Anders Modd – Bass

Time Elevation (2009)

Released 2011-10-28
Reviewed 2011-10-09

aorheaven

Bra men profillös musik, var min avslutande mening om Grand Designs debutalbum som går under namnet Time Elevation. Nu två år efter att det albumet släpptes kommer bandets andra album, av en händelse är det andra AOR-Heavenalbumet som släpps i oktober från ett band som heter Grand Illusion som också kommer från Sverige, så vad är det med svenska band och Grand egentligen? för glöm inte Grande Luxe som slog världen med häpnad tidigare i år. Jag måste säga att från utsidan ser det mesta med detta nya Grand Design album bättre ut än föregångaren, omslaget är klart mer intressant och intresseväckande så jag kunde förstås bara hoppas att detsamma skulle gälla för det musikaliska.

På youtube hade ett stolpskott kommenterat deras preview video på detta sätt: de låter som Def Leppard borde låta idag. Vilken total idioti, Def Leppard av idag låter som de borde låta med tanke på att de är bandet som skapar musiken och gör det precis som de vill, ingen idiot ska tala om för dem eller något annat band hur de borde låta. Jag tycker att Grand Design låter som de borde låta, för de har själva valt att låta på det sättet så det måste ju vara rätt för dem. Men visst, nämnda Leppard kan onekligen sägas vara ett band de låter ganska lika, ett annat är TNT och de säger själva att de inspireras av dessa band så det bör ju vara logiskt.

Melodiös rock är vad det handlar om, superbt producerat med en ljudbild som är lika imponerande som Hällingsåfallets Kanjon, vackert polerad och ett ljud som får den renaste fjällbäck att kännas smutsig. Väldigt gitarrdriven ljudbild och förstås med fokus på melodi och refränger som är lika medryckande som att fastna med bungysnöret i en dragkrok på en skenande bil, det går inte att undkomma de medryckande refrängerna helt enkelt. Sångaren Pelle Saether som är känd för sin roll som producent eller mixare på många av albumen i genren håller mestadels till i de högre registren av skalan, jag tycker att han låter lite grann som Kai Hansen efter att han andats in helium, Lars Ramcke från Stormwarrior är en annan sångare jag kommer att tänka på (också efter heliumkonsumtion). Men för er som gillar melodiös rock kanske vi kan säga som TNTs sångare på helium. Kompositionerna är varierade från ganska raka rocklåtar till storslagna, pampiga skapelser med lite ballader bara för att, allt dock med en enhetlig ljudbild så att du aldrig ska känna dig vilsen. Om jag jämför med debuten Time Elevation så är väl den största skillnaden att Idolizer har en ljudbild som känns avsevärt mer mogen, stilmässigt känns det igen men det låter mer vuxet så att säga. Albumet har tio spår och når nästan femtio minuters speltid.

Att jämföra Idolizer med Time Elevation är lite grann som att jämföra natt och dag, Time Elevation var händelselös och tråkig medan Idolizer har en hel del som fångar intresset. Låtarna känns mer levande än de på Time Elevation och jag skiter fullkomligt i om de påminner om Def Leppard eller något annat band, det känns som att det inte har någon betydelse när jag lyssnar på albumet. Inledande Get On With The Action öppnar albumet riktigt bra och rycker med mig direkt och skapar en stor förväntning inför resten av albumet. Förutom det spåret fastnar jag också för titelspåret som är lite midtempo och har väldigt mycket intressanta partier som bryter av lite grann från det som varit innan, bra refräng dessutom. Spår nio Rock Back to the 80s visar inte bara bandets dröm att leva på åttiotalet utan är också ett riktigt grymt spår.

Samtidigt fastnar jag ändå inte helt för detta album eller Grand Design, de har ett stort problem i sången tycker jag, det var inte något jag reagerade över med förra albumet, snarare tvärtom men här tycker jag att heliumrösten ofta skär i mina öron likt en skalpell i den som skall genomgå hjärnkirurgi. Ibland fungerar det bra men även i de bästa spåren blir det ibland störande, och det är väldigt synd eftersom det här annars är en riktigt bra skiva med spår som rycker med och visar upp allt som är bra inom den melodiösa rocken, eller AOR-genren som den kallas, men varför skulle han envisas med att andas in helium innan han sjöng in låtarna? det sänker intrycket, rejält.

Ett i de allra flesta avseenden riktigt bra album som dock nedslås av extremt irriterande sång, vilket lämnar mig ganska kluven till vad jag verkligen ska tycka men i slutändan så säger jag att det är ett bra album, fantastiskt om de hade haft bättre sång. Om vi ska band som heter något med Grand som recenseras under 2011 ligger Grand Design dock hittills sist, jag kan på rak arm dessutom komma på två svenska band med Grand i namnet som är bättre än Grand Design. Så till sist säger jag att Grand Design gör ett bra album men det känns som att det finns mycket, mycket mer att ta av när det gäller musikalisk kvalité. Time Elevation förstördes av tråkiga låtar och även om Idolizer är tusen gånger bättre förstörs den en aning av dålig sång, tänk när de träffar rätt med allt.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band:Big Life/Def Leppard/TNT

In English