debut

Produced by Pelle Saether

Släppt: 091023
Recenserad: 100118

Länkar:
metalheaven

Svenska Grand Design kommer med ett debutalbum, släppt under oktober 2009 ingår detta i min långa backlogg av skivor att recensera. Jag har skjutit detta album åt sidan lite grann eftersom jag känt att andra album som funnits i listan har varit mer intressanta men nu har denna också fått de tio genomkörare som jag minst brukar ta för en skiva.

Detta är en skiva som jag upptäckte fått väldigt bra recensioner runt om på det så kallade nätet, något som borde indikera att det är en bra skiva, men kanske är jag bara den som går mot strömmen och tycker annat? Den som lever får se som man säger ibland. Skivan heter i alla fall Time Elevation och något med den som slår mig är att omslaget är rätt snyggt och bandet har en hyfsat snygg logotyp.

På bandets myspace kan vi också läsa om hur bandet lever och lär enligt den klassiska melodiösa hårdrocken som ibland kallas AOR. Jag gillar AOR-musik väldigt mycket och skulle kunnat ha höga förväntningar på denna skiva om jag nu inte var av den uppfattningen att förväntningar bara kan leda till besvikelser. Nåväl, eftersom jag inte kan bli besviken på denna skiva snurrade jag igång den och det musikaliska förnimmer inte så lite om ett norskt band som går under namnet TNT, melodiös rock med sång som sjungs i de högre regionerna av spektrat. Jag gillar TNT väldigt mycket så med det i åtanke trillar än mer positiva poäng in för detta band från Västerås.

Så vad tycker jag då egentligen om detta band? Efter första genomlyssningen kände jag mig inte alltför imponerad om jag skall vara helt ärlig, det kändes mycket som en ganska misslyckat TNT-skiva eller något i den stilen. Därför hamnade denna skiva lite vid sidan av och så vidare. Jag kan heller inte direkt säga att jag värmts upp speciellt mycket till den egentligen och jag kan inte undgå att förbryllas av alla dessa positiva recensioner jag läst. Högsta poäng, en halv under eller liknande, det känns märkligt som att alla dessa recensenter lyssnat på en helt annan skiva än den jag lyssnat på. Det verkar dock inte helt stämma då det står samma spårlistor och de har samma omslag i anslutning till sina recensioner. Jag anser definitivt att detta inte är en skiva som är värd högsta poäng. Inte för att detta är en dålig skiva, det är en skiva med mycket som talar för den, bra melodier, sången fungerar bra och låtarna är av det klassiska snittet för genren.

Mitt stora problem med denna skiva är att den är en upprepning av vad som gjorts tidigare, det låter alldeles för mycket som annan musik och det känns som att även om Grand Design kommer med något bra så kommer de med något som gjorts så många gånger förr och egentligen känns det inte speciellt fräscht.

Mina omdömen kanske låter lite löjliga men har man hört tusentals skivor och flera hundra i denna genre är det inte lätt att vara speciellt positivt då det finns flera skivor som låter ganska mycket som just denna skiva och många av dem är betydligt bättre. Jag skulle hellre rekommendera att ni införskaffar TNTs My Religion från början av seklet som är betydligt bättre och fräschare och har ni redan den kanske jag kan fresta med W.E.T. som är en av de bättre AOR-skivor som gjorts under de senaste tio åren.

Jag håller Grand Design som ett helt okej band som uppenbarligen vet hur man skapar musik inom genren, problemet är att det finns många andra som också gör det och fler av dem vet dessutom hur man skapar skivor inom genren som sticker ut från mängden. Time Elevation känns för mycket som något jag hört förr, många gånger dessutom. Det är bra men profillös musik.

Presentation Grand Design

HayDee | MySpace Video

Skivbolag - Metal Heaven/Sound Pollution