Sicario (2005)
White Hell (2009)

Produced, mixed and mastered by Dan Biggin at HVR Studios, Colchester, UK

Released 2011-08-19
Reviewed 2011-08-17

criminal1.com

Senast det begav sig för Criminal fick de inget vidare mottagande hos oss här på Hallowed, frågan borde således rimligen bli om de förbättrat sig sedan sist och om vi tar emot dem med öppnare armar denna gång. Akellare heter deras senaste alster som är det sjunde i ordningen som skall vara ett album som är lite mer tillbaka till grunderna än deras senaste alster, extremt men samtidigt medryckande talas det om. Namnet Akellare kan antingen härstamma från namnet på en 128-bitars krypteringsmetod eller från det baskiska språkets ord för Sabbat eller rituell sammankomst av häxor, jag lutar åt att det senare alternativet är det som bandet själva tänkt sig när de namngivit albumet. Omslaget på albumet kan sägas tillhöra det mer humoristiska facket, om inte annat så är det relativt iögonfallande.

Stilmässigt tycker jag personligen att bandet inte direkt skiljer sig från det tidigare albumet jag recenserade för några år sedan, det som kallas White Hell. Det är väldigt tung thrash metal med tuggande, malande riff men samtidigt med en rytm som agerar medryckande för att skapa ett ”sväng” i det musikaliska. Sången är genomgående en aggressiv halvt vrålande sådan och överlag kan man utan att ljuga säga att albumet är ganska sammanhängande stilmässigt. Produktionen och ljudbilden är väl anpassade till den stil bandet har och de ger ett intryck av att ha varit med förr, vilket man förstås kan säga att de har med tanke på hur många album och år de har bakom sig. Akellare har tio spår och tar fyrtioen och en halv minut att spela i sin helhet.

Spontant kände jag direkt att Akellare var ett steg framåt från White Hell, ljudbilden och hela albumet passade mig bara bättre än vad White Hell gjorde. Jag tycker dessutom att generellt sett är albumet bättre än sin föregångare vilket förstås inte direkt betyder så jättemycket med tanke på vad jag ansåg om det albumet i min recension. Vad jag främst anser om detta album är att det inte riktigt griper tag i mig, det känns lite för händelsefattigt, lite för tråkigt helt enkelt. Kvalitén på låtarna är okej men att sätta samman dessa låtar till en helhet slutar i ett resultat som blir väldigt knappt godkänt.

Jag skulle dock tro att du som gillar Criminal sedan tidigare eller som gillar riktigt tung, svängig thrash metal säkert uppskattar detta album. Vad jag dock snarare funderar kring när jag undersöker bandet är hur mycket av deras chilenska rötter som faktiskt finns kvar, det är inte direkt så att bandmedlemmarnas namn klingar speciellt chilenskt men åtminstone Anton Reisenegger är från Chile men jag tror inte någon av de andra är det. Men när jag återgår till musiken så blir bara känslan av att det var något okej, kanske lite tråkigt kvar när jag lyssnar på Criminals senaste alster. Inte min kopp te kanske.

Tre liknande band:Chimaira/Lamb of God/The Dying
Visit hallowed.seRead in English