Stephen Cochrane - Bass
Jack White - Drums

Released 2011-06-06
Reviewed 2011-7-19

sofiatalvik.com
makaki

En popartist som ser till att få sina låtar omgjorda i rockversion, H. Part One of H.A.T.E. är den första delen av fyra i en inverterad version of Sofia Talviks L.O.V.E. där H motsvarar L. Vad jag förstår ska dessa EPs göras av olika band och brittiska bandet Ball of Mayhem blir först ut i denna lista. Ett band som inte ligger på någon skivbolagsetikett just nu och verkar vad jag kan finna heller inte ha släppt någon musik ännu, enligt en intervju jag läste med någon i bandet ska de väl spela in en EP senare under sommaren som skall släppas kanske under hösten, men jag vet ingenting egentligen om den saken, eller om bandet mer än att de är brittiska.

Låtarna på albumet är upprockade versioner av nedtonade poplåtar, ett alltid roligt projekt att göra. Jag har inte hört någon av låtarna i original men jag tycker att de fungerar ganska bra som rocklåtar med andra spåret som min favorit. Vad som är mest jobbigt med denna EP är att den inte är längre än tretton minuter vilket känns som lite väl kort, kanske ett spår till för att ge det lite mer substans eftersom den tar slut nästan direkt när den inletts vilket jag tycker känns lite grann som ett problem.

Annars är ljudbilden helt okej, de fyra spåren är bra om än lite få, bandet sköter sig väl och visar upp kompetens i vad de gör vilket leder till att det inte finns någon anledning att tro att de inte skulle kunna göra bra musik på egen hand också. Stor eloge förstås till Sofia själv för att hon tar initiativet till detta projekt men jag tycker att musiken borde släppas tillsammans så att om jag köper denna EP får jag den motsvarande Sofia Talvikvarianten med på köpet, jag såg att den fanns att köpa digitalt för 4€ ungefär 40 kronor denna EP vilket jag tycker är rätt dyrt för fyra digitala spår om jag ska vara ärlig. Jag tycker att digital musik borde kosta mindre eftersom man inte får något för det egentligen, bara en digital musikfil, inget annat.

Jag har ett problem dock, jag vet inte riktigt till vem denna EP vänder sig, kanske är den till nöje för Sofia Talviks fans, kanske till Ball of Mayhems men de som inte har något intresse i endera tror jag heller inte kommer att vakna till och finna dessa låtar varandes något intressant att spendera tid och pengar på. Det är bra men det är kort och det har ingenting som verkligen hoppar ut genom högtalarna och griper tag i en, håller en kvar och får en att vilja ha mer utav det, bara bra helt enkelt.

En EP med schysst musik som jag dock tror kommer att få svårt att hävda sig bland annan bra musik men kanske något för Sofias eller Ball of Mayhems fans.

Label: Makaki Records/Triada
Tre liknande band: Sofia Talvik/G.A.I.N./Dragonforce