Life (1999)
Like Father, Like Sons (2000)
Lightning Strikes Twice (2010)

Released 2010-12-03
Reviewed 2010-11-27

thenelsonbrothers.com

Ibland bara måste man fråga sig hur vissa människor tänker, jag menar att döpa en son till Gunnar om man är amerikan. Frågan som inte kan undvikas att ställas är varför döpte de brodern till Mattew istället för Alf eller Gösta? Jag har nyss hyllat deras senaste alster som kallas blixten slår ned två gånger och har ett blått skivomslag. Det är alltså bröderna Gösta, förlåt Mattew, och Gunnar Nelson som släpper sina demoinspelningar som de skapade innan deras succésläpp After the Rain, här finns förstås alla stora hits från den skivan samt en del outgivet material som aldrig funnit sin plats på en skiva tidigare.

Musikaliskt är det förstås samma typ av melodiösa rock som på After the Rain eller det senaste alstret Lightning Strikes Twice, vilket förstås betyder att det är fokuserat mycket kring melodier och starka lättillgängliga refränger som är tänkta att sätta sig i huvudet på den som lyssnar direkt. Skivan är inspelad i ett konverterat garage vilket kanske innebär att soundet inte är riktigt lika rent och snyggt som på After the Rainskivan som är bandets debutskiva.

Frågan kan ju alltid ställas kring nödvändigheten för en skiva som denna, vem känner att den saknat demoinspelningar från ett populärt band? Jag gör det inte och känner mig lika nöjd om inte mer nöjd om jag slipper dem, jag brukar nämligen vara en förespråkare av ”kill you darlings”, jag vill att skivor skall vara kortare, inte längre och vill ofta ha mindre material av högre kvalité än mer material av lägre.

Det är just material av lägre kvalité vi har här, lägre än deras senare studimaterial vill säga, här finns Love and Affection och det mesta andra från After the Rainskivan men i tidigare och inte riktigt lika snyggt producerade versioner och jag kan inte undgå att tänka att den här skivan är onödig, lite grann som sockerfritt socker eller cyanidberikad mat.

Jag förstår poängen med denna skivan för bandets fanatiker men för alla oss andra som är många fler och även för de som inte är superinbitna fans känns det bara onödigt och ointressant då bandet har mycket fler intressanta releaser som är bättre producerade och framförallt inte lika långdragna.

Arton spår och dryga 75 minuter av melodiös rock av samma band är lite väl magstarkt, nästa som att dricka Östersundsvattnet i dessa dagar (bakteriesmitta som ger magsjuka i det).

Om du är en fan som lever för allt Nelson gör eller har gjort eller om du samlar på allt från dessa bröder kan jag rekommendera denna skiva, för er andra finns After the Rain eller om ni vill ha något nyare: Lightning Strikes Twice.

Bolag - Frontier Records
Tre liknande band - Vega/Journey/W.E.T.