Pray (2008)
Infinity (2010)

Släppt 2010-11-26
Recenserad 2010-11-19

Länkar:
crematory.de

Senast jag recenserade en skiva var det en best of-skiva, precis som nu med Creamtorys Black Pearls. Denna gång handlar det dock inte om ett band som firar sjuårsjubileum och fem släppta skivor utan om ett band som släppt runt tretton skivor och som firar tjugoårsjubileum nästa år, arton om du räknar från första skivan, vad jag vill ha sagt med den saken får du resonera kring själv.

Besök recensionen om Infinity för att få en närmare beskrivning av vad du kan vänta dig musikaliskt. Det är gotisk extremmetall för dig som undrar och inte orkar läsa den andra recensionen.

Generellt sett gillar jag inte best of-skivor och sådant eftersom dessa tenderar till att ta lång tid att ta sig igenom och dessutom oftast ändå inte innefattar det bästa från bandet enligt min musikaliska smak och en sådan sak kan jag även konstatera med detta band då min favoritsång från Infinty, Auf der Flucht saknas på denna skiva men inledande Infinty som jag gillar mycket är i alla fall med och detsamma gäller de flesta hitspår ur bandets långa karriär.

Den tidigare best of-skivan jag recenserade var enbart onödig eftersom den kom för tidigt och långt innan det fanns material till att göra en best of, när det gäller Crematory finns det dock massor av material från en diger historia och som om låtarna på två CD-skivor inte vore nog, där finns också en DVD-skiva med ett gäng videoklipp, livematerial och bakom kulissernaprylar vilket förstås kan vara roligt för en fanatiker av bandet. Själv har jag dock bara tagit del av musiken så jag kan inte kommentera detta videomaterial.

Som jag tidigare nämnde saknar jag ett spår, ett spår som jag verkligen gillar men med alla de andra spåren och en så diger samling låtar blir det ändå väldigt svårt att komma med klagomål bara för en sådan sak, det är två skivor med en fantastisk samling gotiska, mörka hitlåtar.

Jag kan konstatera att det bara är att lyfta på hatten för tyskarna som blandar låtar som sjungs på Engelska med låtar som sjungs på tyska och med det bästa material de har att erbjuda kan nog ingen musikälskare bli besviken. Jag menar, ta spår som Caroline, Infinity, Black Celebration, Höllenbrand, For Love för att nämna några bara, och inse att detta är något att ta till sig. Om du inte har hört bandet tidigare och önskar en enkel chans att ta sig in i deras musik är detta en alldeles utmärkt skiva och för er som är fans och så vidare kan jag bara konstatera att DVD-skivan bör göra att även ni får massor av värde för de stålar ni väljer att kasta på detta.

Jag kan egentligen inte se några nackdelar med denna skiva, för min del som recensent är det klart att den tar lite väl lång tid att ta sig igenom men egentligen spelar det inte så stor roll mer än att andra recensioner blir lidande för att jag avnjuter en gotisk och mörk musikalisk skatt under långt över en timme. Så det är till och med svårt att klaga på längden, samtidigt så är det väl så en best of-skiva ska vara?

Så egentligen anser jag som sagt att best of-plattor är skräp och onödigt, men i fall av jubileum och då med mycket speciella samlingar kan jag faktiskt se en poäng och Crematory till skillnad från Astral Doors lyckas med att skapa en sådan. Kort och gott är detta en skiva som kommer att skapa ett intresse för bandet för den som inte hört dem tidigare och en skiva som håller ett värde för den inbitne fanatikern tack vare det mervärde den innehåller.

Black Pearls visar hur en best of release ska se ut.

Bolag - Massacre Records
Tre liknande band - //