Sascha Paeth & Tobias Sammet - prod.

Släppt 2010-04-03
Recenserad 2010-05-17

Länkar:
tobiassammet.com
nuclearblast

Del två i den wrickade trilogin som jag väljer att kalla den på det svenska språket. En trilogi som påbörjades i och med The Scarecrow 2008 och avslutas med Angel of Babylon som släpptes samtidigt med denna skiva. På denna skiva kan vi höra namn som Klaus Meine, Jörn Lande och Russel Allen för att nämna några av mina favoriter.

Avantasia är Tobias Sammet, sångaren i Edguys sidprojekt och musikaliskt sett finns det en del likheter mellan dessa två. Det är snabb melodiös metall med refränger man gärna sjunger med i och så vidare, precis vad power metal brukar kunna handla om. Det finns en del symfoniska delar i detta också förstås precis som det skall vara när man hämtas inspiration från operan. Operainspirerad power metal skulle man kanske kunna kalla detta om man hemskt gärna vill kategorisera allt i minsta detalj.

Så är denna andra del bra? Jag skulle vilja svara ja på den saken och jag skulle ha blivit rätt förvånad om det inte varit så också faktiskt. Denna skiva har också ett lockande singelspår I Dying for an Angel, vi har videon i denna recension så ni kan höra och se den samtidigt som ni läser om ni vill. Klaus Meine från Scorpions är en av de som sjunger i detta spår så ni kan notera att som vanligt finns stora namn från rockvärlden med här, Russel Allen, Jörn Lande, Michael Kiske är några andra namn som förkommer på denna skiva. Och den historiska listan ser inte direkt sämre ut heller. Avantasia brukar vara ett solitt och intressant projekt och har varit så ända sedan den självbetitlade debuten som kom i början av årtusendet.

Denna skiva är i nivå med avslutningen Angel of Babylon, den har inte lika bra toppspår men den är en bra skiva ändå, jämnare men lägre toppar skulle jag nog kunna beskriva det som, den är dock inte lika bra som inledningen av trilogin vilket är lite synd, men det är trots detta en solid trilogi med tanke på kvalitén på denna och efterföljande skiva och att den första är ännu bättre.

Bäst på skivan är nog inledande Wicked Symphony faktiskt, även singelspåret är mycket minnesvärt. På det hela taget kommer nog dock denna skiva vara den som tillsammans med andra delen av metal operan bli en parentes med tanke på att hitsen saknas och kvalitén på de andra skivorna är ändå minst lika bra och där finns det också hitlåtar. Så jag skulle nog vilja säga att detta en av de sämsta Avantasiaskivorna faktiskt men med tanke på vilken kvalité detta band normalt håller är det inte direkt något negativt i sig eftersom det konkurrerar med toppkvalité hela tiden.

Så The Wicked Symphony är en väldigt bra skiva men den når inte upp till den nivå Avantasia brukar hålla.

Bolag - Nuclear Blast
Tre liknande band - Edguy/Freedom Call/Aina