Kill The Sun (2003)

Gäster:
Mika Taurinen (Vocals)

Länkar:
xandria.de
drakkar

Xandria har de senaste åren släppt några riktigt härliga album, ’India’ som kom för två år sedan är förmodligen ett av de bästa albumen som släppts i genren och detta – deras fjärde album – är också riktigt bra!

Vad som går att höra på ’Salomé’ är en mellanösterninspirerad mjukmetal med kvinnlig sång och ganska mycket ”hit-känsla”. Flera låtar känns ganska experimentella med mycket passager, tempoförändringar och inte alls särskilt hårda, medan andra känns som rena rock- eller hårdrockslåtar med ös, tyngd, fart och inte alls särskillt komplicerade. En jämförelse mellan detta och deras tidigare album skulle låta något i stil med detta: Lite långsammare, lite mer piano, lite mindre hårdrock och lite mer hit-faktor.

Mest spännande är det förmodligen när Entwines sångare, Mika Taurinen, på det sjätte spåret hoppar in och sjunger en fartfylld duet med Lisa, även kombinationen med den långsamma, lugna och avslappnande The Wind and the Ocean och den betydligt mer rockiga, definitivt potentiella super hit-singeln Sisters of the Light. – som i samarbete med varandra blir en härligt tillskott på skivan med sin kontrast till varandra, samtidigt som de på många sätt känns som gjorda att spelas just tillsammans. Dessa och inledande Save my Life är skivans klart starkast lysande stjärnor. Lite mindre intressanta är Vampire, som är rent utsagt riktigt tråkig – dålig nästan, och den på många sätt mediokra Firestorm, vilken inte alls känns särskilt tilltalande med sina många märkliga passager.

På den negativa sidan hamnar en överrådande ytlighet, det är bra musik och väl värt att lånas ett öra, men både ganska intetsägande och inte alls säkert att det håller i den stora längden. Kanske också en aning enformig också, om vi ska hårddra det. Att vem som helst skulle tilltalas av Xandria har jag mycket svårt att tro – för även om musiken är bra på det den gör saknas ändå det där lilla extra; grädden i moset, mandelmassan i semlan, Daimen i Twistpåsen eller kalla det vad du vill – helt perfekt är det i alla fall inte.

Vad som är riktigt bra med skivan är de mellanösterska tonerna som gör sig påminda lite här och var, speciellt på första halvan av skivan. Instrumenten gör inga märkliga utsvep och det är skönt, de framför det de ska och inga halvtaffliga solon eller andra märkligheten förstör låtarna. Melodierna är överlag bra och på det stora hela är det bara kul att lyssna på ’Salomé’.

En riktigt bra skiva, det är som en blanding av Within Temptation och Nightwish – lite halvhård hårdrock med mycket känsla och mjukare partier likväl. Väl värd att kollas upp, men inget garanterat köp.

<<Läs Daniels recension

Skivbolag - Drakkar
Tre liknande band - Nightwish/Within Temptation/After Forever