Torsten Gabrielsson - Guitar
Alexander Huss - Bass/Vocals

Death and Fear (2016)

Released 2020-01-24
Reviewed 2020-01-30

fuzzorama records

Nostromo, det är förstås ett namn som får en att tänka på prylar så man kan ju undra vad det är för resa vi bjuds när vi sätter tänderna i Eldens andra album. Bandet från Karlstad ska tydligen ha fått strålande recensioner för sitt debutalbum som kom 2016 så vad kan hända nu när vi beger oss på en resa till LV-426 och vi vet ju alla att det inte går sådär superbra för den som begivit sig dit. Men vad kan man säga om detta album? Att omslaget är hyfsat, titeln kul, att det finns nio spår och att speltiden är svaret på den ultimata frågan.

Snyggt och lite doomigt kanske som ett modernare Black Sabbath eller något i den stilen med flotta refränger och tunga riff. Samtidigt är det med starka melodier och atmosfär som de kanske sticker ut mest trots att de bygger mycket av sin musik på beprövade koncept. Sångaren är bra för vad de gör och produktionen är stark, det är också ett album som håller väl för upprepat spelande tack vare stort djup och stark dynamik. De progressiva inslagen gör också sitt för att bandet inte ska låta riktigt som ett i mängden, Nostromo är ett intressant album på många sätt.

Riktigt bra, det är ett album som känns fräscht och intressant med bra atmosfär och bra låtar. Någon kanske kan tycka att det saknas riktigt utstickande låtar men på ett album som detta känns det mer intressant med en stark helhet och det får vi definitivt här – inga svagare spår. Det är definitivt ett album värt att kika närmare på egentligen oavsett vad du normal uppskattar, det är ett riktigt vasst album och att det känns som att de gör något lite mer fräscht än gemene band gör inte direkt saken sämre. Ett album som är enkelt att tycka om och betydligt svårare att hitta argument emot.

Tummen upp för ett riktigt fint album, ett som ni inte bör missa. Det är ett album väl värt att hylla, inte bara för att de väcker Nostromo till liv utan också för att de ger känslan av att ta ett litet äventyr i dess domäner. Med de explosiva slutorden konstaterar vi att Elden satt samman ett oerhört fint album som ni inte bör missa.