Mastered by Rob Moratti
Artwork by Ingo Ertl

Released 2019-06-21
Reviewed 2019-05-25

robmoratti.net
aor heaven

Det görs en stor grej i pressmaterialet av att Moratti sjöng för Saga under en kortare period, han hann inte med någon ansenlig mängd album där. Moratti har också sjungit för Final Frontier och har en hyfsat lång karriär bakom sig. Första soloalbumet kom redan 1995 och detta är album nummer fem i solokarriären, det har fått namnet Renaissance men jag ställer mig väl ganska tveksam till att det skulle vara en renässans av Morattis musikskapande. Men det behöver förstås inte betyda att det inte är underhållande, eller bra, senast vi skrev om Moratti så blev det positiva tongångar i texten.

Melodiös hårdrock/AOR är vad det handlar, ganska mycket byggt enligt formatmallen för den typen av musik. Det bygger på klämkäcka refränger och starka melodier, lätt att ta till sig tack vare dessa klämkäcka refränger. Moratti sjunger bra, han har en ganska typisk röst för en sångare inom den melodiösa hårdrocken och kanske kan påstås tillhöra de bättre av sångarna i genren. Som så många andra album jag skrivit om innehåller detta album tio spår, dessutom kan det väl påstås innehålla ungefär samma variation av låtar som de flesta albumen i genren innehåller. Det är inte mycket nytänkande vi erbjuds, det är ingenting nytt här överhuvudtaget vilket kanske är på gott och ont beroende på hur man ser på saken, vissa gillar ju inte nya idéer.

Det är ett bra album, med bra energi och bra låtar. Rob sjunger bra och det är klämkäckt så det förslår, ett lätt album att tycka om som kommer att gå väl hem bland genrens fans. Förutom lite brist på fantasi och kreativa idéer kan jag inte se några direkta svagheter, det är bra från inledning till avslutning med grymt medryckande låtar, snygg produktion och melodier man bara måste tycka om. Att det sedan inte går att hitta på alltför mycket kreativt att skriva får väl skyllas på den lite generiska framtoningen som dock kompenseras utav riktigt bra låtar. Kan du inte vara kreativ så bör du vara riktigt bra, det verkar Moratti ha förstått.

Moratti bjuder inte på någon renässans för sin musikaliska framtoning men han bjuder återigen på vass musik och riktigt medryckande refränger. Det är helt enkelt ett väldigt trevligt album han satt samman, och ett album jag kan rekommendera er att titta närmare på. Det är inte nyskapande men det är riktigt bra, jag tycker definitivt att ni ska titta närmare på Renaissance.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Radioactive/Toto/Foreigner