Yuriy Sakhnov - vocals
Alexander Rudenko - bass, guitars, ukulele
Anatoly Kompanets - drums

Released 2018-11-30
Reviewed 2019-02-09

inverse records

Jag måste säga att senast jag lyssnade på ett ryskt band så var det trots allt en ganska positiv upplevelse, Arias album var ganska hyfsat. Nu har jag lyssnat på ett annat ryskt band och kan inte säga att de imponerat alltför mycket på mig. Visst bjuder de på musik av ett brett spektrum med klassiska harmonier, 70-talshårdrockiga inslag, modern heavy metal, ukulele och kanske lite annat sådant. Det är ett album med ganska löjligt skivomslag och namnet kan man ju också fundera över men kanske blev det inga idéer över till bandnamn osv när musiken tänkts fram.

Det är metal på ryska och det är väl exotiskt på något sätt, det är ju trots allt inte ofta vi hör det språkat framföras i sång på album som släpps i vår del av världen. Men exotiskt och bra är två olika saker, ryska är ju ett djävulskt fult och inte speciellt lyriskt språk och i detta fall tycker jag det låter mest ointressant. Albumet i sig bjuder väl kanske inte på nytänkande, det känns också ganska osammanhängande och alldeles för långt. Men visst kan man säga att de har vissa kul idéer men som helhet är jag inte så säker på att detta album erbjuder något vi saknat musikväg.

Inte ett album som funkar för mig, det låter inget vidare och det är inte bara det fula språket och tråkiga sången som saboterar. Låtarna är inte speciellt kul heller och upplevelsen att lyssna igenom albumet känns inget vidare, nästan lite plågsamt skulle jag vilja påstå. Nog är det väl kul att de inte sjunger på taskig engelska och att de blandar in lite mindre typiska element i sin musik men när de inte lyckas skriva fängslande låtar spelar det ingen roll hur mycket fräcka och kul idéer de har, det blir ändå inte värt att lyssna på det.

Direkt i soporna skulle väl vara en plats för detta. Men det är ju inte helt uselt så man kanske kan elda upp den i kakelugnen eller något sådant, då blir det i alla fall värme av det. Kanske för den som dras till det ryska, för den som inte tycker att ryska språket låter som ett toalettbesök, och den som dras till rysk musik, om man gillar sådant kanske detta album tilltalar – annars känns det som ett säkert kort att överse med detta album.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Aria/Uriah Heep/Sweet