Drums recorded by Reinhard 'Bux' Brunner at ATS-Records, Austria
Mixed and mastered by Kai Stahlenberg at Kohlekeller Studio B, Germany
Cover Photos and Layout by Oli Hummel

Released 2018-09-21
Reviewed 2018-09-24

tonzonen

Molnen kommer att skingra sig, åtminstone påstår den tyska kvartetten som jag skriver om idag det. De kommer med sin debut, hågkomst av vad som aldrig varit – ett falskt minne kanske. En hågkomst man kanske kommer att minnas och som varit när man spelat sig genom albumet som har en varg på sin framsida och kanske inte den mest dramatiska logotyp jag sett. Snyggt skivomslag för övrigt, men det är förstås innehållet bakom denna framsida som spelar mest roll och den får jag också beskriva som snygg och som bra.

Och det handlar om instrumental post-rock där ett av albumets fem spår har en kombination av musik och ett meddelande om en förestående attack, en attack av okänt slag. Övriga spår är instrumentala, och albumet kan beskrivas som lite av det melankoliska slaget, lite drömskt, lite dramatiskt, lite filmiskt och äventyrligt. Ett ganska varierat album, dessutom ett kort sådant med bra variation. Det blir en musikalisk resa över fem kapitel kanske man kan beskriva det som, jag får känslan av att det handlar om ett folk som förslavas av en utomjordisk civilisation för att användas i deras gruvdrift på djuphavens botten – något i den stilen. Det kan förstås vara något helt annat också förstås – allt beror på den som lyssnar.

Lätt ett trevligt album, ett riktigt bra album skulle jag vilja påstå. Schyssta och intressanta låtar, snygga melodier och bra produktion. Ett album med bra djup och riktigt hög kvalité – jag kan inte direkt se några svagheter utan det är ett riktigt trevligt album att lyssna på och alla fem spår är riktigt trevliga. Visst, det kanske inte finns speciellt mycket hit-potential men det är inte den typen av album, det är ett album där man tar in helheten och lyssnar på det som ett musikaliskt äventyr snarare än att lyssna på enstaka spår.

Naturligtvis är detta ett album jag kan rekommendera, det är bra på alla sätt och jag har svårt att se att i te detta album ska vara tilltalande för er. Ett av de mer spännande albumen jag stött på under 2018, kanske att man kunde önska att det hade något ytterligare spår men det är inget större problem. Kan kanske till och med vara ett album som nosar på en plats på min topplista för 2018, kanske att solen tittar fram när molnen skingras.

Label: Tonzonen Records
Tre liknande band: Long Distance Calling/Tides From Nebula/Tristeza