Tommy Orza – Bass
Jeff Stieber – Drums

Recorded, mixed, and mastered by Mario Quintero

Released 2018-02-02
Reviewed 2018-04-09

soundcloud

Partikelfysik, det är min första tanke när jag ser det flotta omslaget till Aux Eras självbetitlade debutalbum. Det ser onekligen spännande ut, den amerikanska trions verk som innefattar fem spår och tar lite över 35 minuter att spela sig genom. Och kanske är det just tanken om omslagsbilden förmedlar vad albumet handlar om, är musiken lika intressant och tankeväckande som omslaget? Det var nog min främsta infallsvinkel när jag tog mig an detta album som jag nu vänt och vridit på för att få fram en recension.

Lite svårbeskrivet kan man tycka, det faller inte riktigt inom någon ram. Rockmusik där ambient möter aggressivitet, kan beskrivas som lite drömskt cineastiskt med lite stoner- och post-rock-tongångar. Det kanske kan kallas progressivt också, sången är fängslande dissonant kanske med en hypnotisk kvalité. Ett dramatiskt och drömskt album, kanske inte så varierat men ändå ett soniskt äventyr kanske genom atomens universum där man stöter på dramatiken mellan partiklarnas interagerande. Det är en bra produktion från ett väldigt kompetent band, denna trio har definitivt skapat något musikaliskt intressant och kreativt. Fräscht skulle jag vilja påstå att det är. Men visst, det kanske är ett album som kräver lite av sin lyssnare, inget man bara drar igång som bakgrundsmusik.

Utomordentligt intressant album, bra djup, äventyrligt och spännande. Kreativt intressant är det dessutom, så det är ett album som kanske inte helt passar in i en mall. Det är alltid positivt med band som går sin egen väg, band som vågar hitta lite egna vägar och inte alltid bara följer med såsom de flesta band gör. Tredje spåret Imposters och Shine On, Fools som inleder albumet är de två spår som jag tycker bäst om men det är inte dessa som gör albumet så bra utan det är den sammanhängande helheten som gör att man gärna spelar albumet om och om igen. Plus också för att de håller det kort och koncist, sådant ger alltid ett positivt intryck – det känns som att det handlar om ett band som tänker och söker skapa den bästa möjliga musik.

Starkt album, varmt rekommenderat för alla er som tycker att musik alltför ofta är själ- och idélös – detta är definitivt inte idélöst. Ett riktigt kul album som jag definitivt förtjänar att uppmärksammas och som förtjänar att tittas närmare på. Denna trio har definitivt satt samman ett riktigt spännande album, och framförallt en riktigt vass debut som jag inte tycker att ni ska missa.

Tre liknande band: Colour Haze/ISIS/Godspeed You Black Emperor