Mixed by Alex Argento

Released 2017-07-28
Reviewed 2017-08-07

soulsecret.net

soundcloud
pride & joy

Cool skivomslag, spännande skivomslag till och med. Så kan man väl beskriva mitt första intryck av italienska Soul Secrets nya album Babel. Det är deras fjärde album, ett spännande koncept med astronauter på väg till Gudarnas Stad och så vidare. Det är en historia i tio kapitel som avslutas i de svåraste av tider. Om skivomslaget och låttitlarna är någon indikation har vi ett spännande album i Babel, tyvärr tycker jag dock inte riktigt att låtmaterialet lever upp till kvalitén på omslaget – det ser bättre ut än vad det är.

Babel är ett väldigt snyggt producerat album, väl framfört med hyfsad variation och med en ganska bra sångare. Det är ett album med alla ingredienser som behövs för att skapa något riktigt vasst, med en del bra idéer och spännande inslag. Sköna progressiva skapelser med en del virtuoseri och sköna atmosfärer, dock känns det lite som att det aldrig riktigt kommer någonstans, resan blir aldrig riktigt spännande eller minnesvärd. Och med sextioåtta minuters speltid är det dessutom i längsta laget, en lång och seg resa som inte riktigt tar dig någonstans.

Babel är definitivt ett helt okej album, ett bra album till och med. Jag gillar atmosfären och stämningarna men du kan bara komma så långt med det, det behövs något mer, mer substans eller djup. Det känns som mycket utfyllnad och lite substans, ungefär som att se Avatar eller Star Wars, mycket yta och lite innehåll. Ett svårt album att komma på så värst mycket att skriva om, det innehåller mycket men samtidigt lite – det är bra men samtidigt inte speciellt minnesvärt och när allt ska summeras kan jag inte undgå den där känslan av att det borde ha varit bättre. Soul Secret känns som ett band som borde vara kapabla att leverera något bättre än detta, synd på ett så spännande skivomslag.

Nu framstår kanske min text som lite negativ men upplevelsen av att lyssna på detta album är inte direkt negativ, det är ganska underhållande och jag tycker att det är bra. Men vid närmare analys kan jag tycka att det saknas lite substans, att något saknas. Kanske är det Newtons lag som har för stark inverkan på detta bands högtflygande planer, Soul Secret har satt samman ett solitt album som helt enkelt inte flyger så högt som omslaget vill göra gällande.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Dream Theater/Subsignal/Vanden Plas