2010 - The Seraphic Clockwork

2014 - Chronicles of the Immortals: Netherworld
2015 - Chronicles of the Immortals: Netherworld II

Released 2017-05-12
Reviewed 2017-06-16

vandenplas.de

Vanden Plas släppte sitt debutalbum The God Thing 1997, det är 20 år sedan nu och under den långa karriären har bandet haft samma medlemmar och de har hunnit släppa ett livealbum. The Seraphic Live Works är bandets andra livealster, en inspelning som legat i malpåse sedan de besökte Progpower 2011. Nu får vi se och höra vad de gjorde då, eller ja, som recensent har jag bara fått höra albumets nio spår och tyvärr inte se videoinspelningen. Jag kan dock recensera vad jag hört på detta, Vanden Plas andra livealbum och det jag hört bevisar hur kompetent och bra detta band är.

Vi får nio spår, en timme och arton minuter av musik från bandets karriär fram till 2011 förstås, och ingenting från tidigare nämnda The God Thing. Allt inleds med ett oskrivet vykort till gud och avslutas tyst och stilla. Däremellan finns allt från hål i himlen till kall vind, ett intressant urval av låtar helt klart å andra sidan hade de i princip kunnat välja vad de ville ur sin digra katalog av vassa progressiva metallåtar. Ett band som troligen är det närmaste Dream Theater man kan komma, då menar jag inte att de kopierar Dream Theater men de är stilistiskt i närheten och definitivt ganska nära.

Deras musikaliska framträdande är imponerande, musik med bra driv och bra energi som framförs riktigt bra är vad vi erbjuds. Imponerande snygg ljudbild för att vara ett livealbum även om jag tycker att bandet låter bättre på deras studioalster. Bra variation på låtarna och framförallt bra låtar, Far Off Grace är troligen min favorit på albumet och avslutande Silently bör också omnämnas som ett riktigt vasst spår, det hörs i vanliga fall på superalbumet Christ0 – det är också en riktigt snygg avslutning på ett riktigt vasst album. Det blir definitivt tummen upp för Vanden Plast och det från någon som generellt inte är någon större fanatiker av livealbum men album som dessa går väldigt bra att lyssna på, det är också betyligt mer intressant med ett livealbum från ett band som inte redan släppt 37 sådana under en tio år lång karriär. Ett band bör enligt min åsikt släppa väldigt få livealbum och då enbart från speciella tillfällen, så som i detta fall.

Ett måste för Vanden Plas-fanatikern och definitivt något värt att kolla upp för den som gillar schysst progressiv musik. Vanden Plas lyckas alltid skapa relevant och spännande musik, till och med när de gör något så ointressant som ett livealbum. Varmt rekommenderat helt enkelt, det känns som att det vore ganska dumt att inte titta närmare på detta album. Jag lyfter på hatten för en riktigt vass skapelse, och kan konstatera att man inte blir besviken när dessa tyskar är i farten.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Dream Theater/Pagan's Mind/Rush