Nils Later - Additional growls on Alcoholic Force

Mixed and mastered by Patrick W. Engel at Temple of Disharmonyin June 2016
Artwork by Obsessed by Cruelty

Released 2016-10-28
Reviewed 2016-11-30

witches brew

På gränsen till dysfunktion sägs det om tyska bandet Speedwhore, eller snarare det är de själva som säger det i titeln till sin nya EP som släpps i 700 CD-exemplar och 300 exemplar på vinyl. Och som namnet antyder så går det rasande snabbt, ungefär lika snabbt som jag tappar intresset för vad tyskarna har att erbjuda. Att man hinner tröttna på bara arton minuter är ett under i sig men kanske mer av ett underbetyg för den speediga mörka thrashmetall som får en att tänka tillbaka på tidigt åttiotal.

Föga nyskapande men jag skulle tro att tanken inte är att vara just nyskapande utan att tilltala dem som fortfarande lever i det förgångna. Med skrikiga och arga vokala insatser, riviga gitarrer och ett högt tempo trycker de nog på rätt knappar för sina tilltänkta fans och jag tror nog att de kommer att gå hem bland de som normalt lyssnar på den här typen av musik. Men du ska vara en sådan som gillar underjordisk musik, lite ruffigare produktion och en oförmåga att tänka utanför ramarna för att få ut något av det.

En okej EP det lär nog inte gå hem eller väcka uppmärksamhet hos de stora massorna men det fungerar för rätt publik och jag kan se att det är helt okej trots att jag inte tillhör deras målgrupp. Drivet och råheten tilltalar, men bara till en viss grad och lika snabbt som jag tilltalas av det, lika snabbt tröttnar jag på det. Det tilltalar en för smal målgrupp för att gå hem bland den stora massan av metal-fans, och jag tycker nog också att det saknas det där riktigt vassa och fängslande inslaget som drar en till On the Verge of Dysfunction.

Jag skulle nog vilja påstå att denna EP lockar ungefär lika mycket som omslaget och bandnamnet indikerar, så om du tycker att omslaget och namnet är coola kommer du nog tycka detsamma om EPn. Du är nog också i minoritet om du tycker så, de flesta av oss kommer inte att tycka speciellt mycket om denna EP

Label: Witches Brew
Destruction/Kreator/Sodom