Photography Laura Mimun and Macabre Pariah
Artwork and design by Richy Nox

Released 2015-06-26
Reviewed 2015-06-28

noxinterna.com

echozone

För fyra år sedan dök ett album från bandet Nox Interna upp i min mailbox, det hade ett utomordentligt fult skivomslag men var musikaliskt ett riktigt bra album. Fyra år har som sagt redan passerat sedan dess och nu är bandets tredje album under min lupp, det kallas Spiritual Havoc och har ett omslag som ser ganska genretypiskt ut. Spansk-tysk konstellation är vad som står bakom namnet Nox Interna, sångaren Nox är spansk medan hans medförfattare av låtarna är tysk och albumet har producerat på diverse olika platser i Europa. Hursomhelst så har vi ett nytt album att ta tag i och senast de släppte ett album var det ett väldigt bra album, så har de lyckats med uppföljaren?

Det handlar om gotisk metal, på många sätt lite typisk för genren men med lite moderna industriella inslag för att skapa en ljudbild som inte är helt typisk. Sångaren är typisk för genren med en mörk gotisk stämma, hans kunskaper i engelska är kanske lite taskiga för att det är lite svårt att förstå vad han sjunger när han sjunger på engelska – de har två låtar på spanska och i dessa låter sångaren mer begriplig. Det finns bra djup och bra variation i albumets tretton låtar, jag tror att det är ett album som kan tilltala genrens fans eftersom det svårt att se något negativt här. Bra produktion och ljudbild, starkt framförande är vad vi får på detta album.

Det är ett bra album, kanske inte så tungt men det bär på en snyggt tung atmosfär och känslomässig tyngd. Det är ett album som har en dimension som gör att man kan lyssna på det många gånger eftersom det finns ett stort djup i låtarna som förhindrar att man tröttnar så snabbt. Albumet börjar lite sämre än det slutar vilket gör att albumets längt känns mindre besvärlig än den skulle ha varit för att det är ett ganska långt album – lite för långt kanske. Jag kan inte se några direkta svagheter med detta album även om man kan tycka att sångaren borde artikulera bättre, det är svårt att förstå vad han sjunger när han sjunger på engelska, de två låtarna där han sjunger på spanska är betydligt med intressanta ur sångsynpunkt. Det är kul att han sjunger på ett annat språk än engelska ibland, det hade kanske varit roligare om de hade haft fler låtar på spanska men som jag redan har nämnt så är det ett riktigt grymt album, och det är ett steg framåt i jämförelse med föregångaren.

Bäst är nionde spåret Sleeping in the Asylum som är en riktigt grym gotisk låt, sedan tycker jag att Aqua de Vida, El Ciclo och Art of Chaos är värda att nämnas för det är också bra låtar. Deras cover av Billy Idols Rebel Yell är väldigt trevlig och gör originallåten rättvisa. Spiritual Havoc är ett bra album som jag kan rekommendera att ni tittar närmare på, jag tror inte att ni kommer att bli besvikna om ni gör det.

Label: Echozone
Tre liknande band: Daedalean Complex/Him/Icon and the Black Roses