Stanis-W Decker - Artwork
Philip Galbavy - Photography
Günter Werno - Recording (choirs)

Released 2014-02-21
Reviewed 2014-04-09

vandenplas.de

Vanden Plas är tillbaka, sin vana trogen har det gått en tid sedan sist. De har hunnit sätta upp en scenproduktion med material som samskapats mellan Tysklands bäst säljande författare Wolfgang Hohlbein (som råkar vara fan av Vanden Plas) och bandet. En produktion som spelats upp inför fulla hus vid 25 tillfällen. Man kan väl säga att Blutnacht som skådespelet heter (baserat på Hohlbeins Chronicles of the Immortals) varit en framgångssaga för bandet. Nu kommer denna historia adapterad till albumformatet, den kommer i två delar och detta råkar vara den första.

Det hela inleds med ett talat parti, berättaren låter ganska mycket som skådespelaren Jeremy Irons men är inte sagde skådespelare. Sedan sätter det igång, majestätiskt, episkt, progressivt, varierat. Det är väldigt djuplodande musik, det finns ett stort djup i detta album och det har potentialen att hålla lyssnaren intresserad under lång tid. Stor variation får vi, stora körer, mäktiga arrangemang och en lysande produktion. En anmärkning jag har dock är att bandet fortfarande i partier låter förvillande lika Dream Theater, delar av Scenes From a Memoryalbumet tycks glimta förbi lite här och där. Kan det ha varit en inspirationskälla? Man kan ju välja sämre album att inspireras av. Imponerande är det och Dream Theaterelementen är betydligt färre än de vi hörde på Far Off Grace för många år sedan så det är inget större problem egentligen. Albumets speltid är 56 minuter och det är uppdelat på tio visioner.

Imponerande, det finns egentligen inte så värst mycket mer än det att säga om saken. Bandets musik är näst intill perfekt, den som vill hitta brister får leta länge och riktigt noggrant. Om jag säger att detta är det bästa Vanden Plas gjort så tror jag inte att jag är fel ute, jag har då inte hört något bättre från detta band, dock ska det tilläggas att jag missat det föregående albumet så jag har ju inte alla fakta på bordet. Vad jag dock kan med säkerhet säga är att detta är årets hittills vassaste album, inte för att jag hunnit med så många album hittills i år. Snyggt skivomslag dessutom. Imponerande.

Jag gillar verkligen detta album och kan varmt rekommendera det till alla er som gillar progressiv metall. Det är ett underhållande album som jag kan lyssna på om och om igen, visst det finns väl ingen låt som sticker ut i endera riktningen men allt håller en riktigt hög kvalité så det gör absolut ingenting. Mer än så behöver väl egentligen inte sägas, det är ett grymt bra album som har massor att erbjuda men självklart är det ett som också kräver att du tar dig tid att lyssna ordentligt annars får du inte ut alls lika mycket av albumet.

Med årets bästa album sätter Vanden Plas standarden ordentligt för ett år som annars börjat relativt bra utan att imponera överdrivet mycket. Så, om ni ännu inte köpt detta album så rekommenderar jag att ni gör det så snart ni kan.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Dream Theater/Pagan's Mind/Rush
Betyg: HHHHHHH (6/7)