Fireroses Dance (Video)
Iodic Rain (Video)

Skivbolag - InsideOut
Tre liknande band - Dream Theater/Pagan's Mind/Tiles
Poäng: HHHHHHH
Vanden Plas, en belgisk bildesigner, ett tyskt metalband; ja, frågan är förstås vilket av dem som recenseras här. Hade ni varit jämtar hade jag förstått varför ni frågar, men inte nu.

Året är 2006, fyra år har passerat sedan Vanden Plas senaste album Beyond Daylight såg dagens ljus. Det var ett album som var lite av en besvikelse, förhoppningarna om en nytagning av det musikaliska var därför stora med tanke på vad vi sett tidigare av bandet. Jag minns att detta var en av få skivor jag köpte under det året, jag köpte bara två skivor släppta 2006 under 2006, jag har köpt en till från det året i år.

Musikaliskt sett är Vanden Plas väldigt varierade och det kan vara svårt att göra sig en enhetlig bild av vad vi får höra. Men en sak är säker och det är att grunden är solitt cementerat i heavy metal, de tunga riffen är tydliga och klara trots bandets intrikata och ofta väldigt melodiösa utspel. På Christ0 har de dessutom en 40 huvuden stark kör som bakgrundssång, som ni kanske kan ana skapar det en ganska unik känsla i låtarna.

När vi tittar på bandets förflutna och jämför kan vi väl säga att även om vi kan höra drag från Beyond Daylight och Far Off Grace i synnerhet men också från de andra skivorna, kan vi definitivt konstatera att Christ0 är någonting helt nytt för bandet, något vi hört tidigare men samtidigt är det någonting vi inte hört. Tyngden från Far Off Grace är där, melodierna från Beyond Daylight likaså, dock är inte segheten från Beyond Daylight där, detta är klart mer intressant. Vi kommer närmare till det snart.

Som ni kan se på den lilla bilden har skivan ett snyggt omslag och en lyrisk historia baserad på Greven av Monte Christo med många nickar mot moderna företeelser och stories. Så lyrikmässigt matchar skivan verkligen sitt omslag, men kan vi verkligen bedöma en skiva som denna efter sitt omslag? Läs mer i nästa stycke för att få veta.

Vi kan definitivt bedöma denna skiva efter sitt omslag, omslaget är mycket snyggt vilket stämmer mycket väl överens med vad vi får höra på denna skiva. Musikaliskt snyggt, det är tungt med massor av snygga melodier för att väga upp det tunga, MÄKTIGA körer och stark lyrik. Det finns inte mycket att klaga på när det gäller denna skiva, kanske är min Akilleshäl med skivlängden vad som hör att bandet "bara" får 6/7.

Skivan innefattar massor av bra låtar och jag kan inte direkt plocka ut favoriter eftersom alla låtar på skivan är riktigt bra, inledande Christ0 är kanske bäst, svårt att säga, det är onekligen en mycket stark start. Sedan fortsätter det med låt efter låt som hittar sin plats i ditt huvud relativt snabbt. Trots att jag fått en hel del att lyssna till sedan jag köpte denna skiva går den fortfarande en del i min iPod.

Mer tror jag faktiskt inte att jag behöver säga, vi vet ju trots allt att Vanden Plas är ett band och inte något man skriver på bilen, även om det finns en del som tror att det är tvärtom.

Vanden Plas, metal i sin bästa skepnad, så här långt den bästa metallplattan från 2006. Vad du är säger så kan du inte avfärda Vanden Plas, bandet är fantastiskt.

Insideout visste vad de gjrorde när de signade dessa tyskar.