Seven Nights of Sin (2012)

Mastered in Fascination Street Studios

Released 2014-02-14
Reviewed 2014-01-23

realwicked.com
downfall

Död inombords, det låter inget vidare. Det är dock kanske något som går i det gotiska sinnelaget. Det är också titeln på svenska gotiska metallbandet Undecimbers andra album, en tiolåtars historia med inre mörker och med dramatiska känslor. Snyggt skivomslag, betydligt snyggare än på debutalbumet som släpptes för ett par år sedan. Då fick jag sätta tänderna i ett väldigt trevligt gotiskt album, nu är alltså kvartetten tillbaka och denna gång har de sju syndiga nätterna satt sina spår då de dött inombords.

Gotisk metal, nästan enligt min arketyp av genren, mörk ljudbild och en sångare med en riktigt djup stämma. Sången är en riktigt stark detalj i detta bands musikaliska framtoning, han visar upp en bra känsla denna ormlika herre. Sköna musikaliska detaljer också, väldigt välgjord och snygg ljudbild. Kanske att man kunde önska sig lite mer av eget tänkande, det känns lite som att det blir väldigt enkelt att namndroppa massor av bandnamn om man ska beskriva detta band. Samtidigt låter de inte som något av dessa, de bara påminner om dem. När jag ännu är inne på klagarspåret kan jag konstatera att jag nog också skulle ha velat ha albumet en aning mer varierat. Samtidigt är båda dessa invändningar av en ganska betydelselös karaktär då de har relativt liten betydelse för helheten.

Det är ett väldigt bra album och att det inte är så varierat vägs upp av att speltiden hålls relativt kort med sina 41 minuter. De bjuder på ett skönt själsligt mörker med väldigt fin atmosfär, ett album som definitivt är riktigt trevligt att lyssna på. Ett album utan spår som direkt sticker ut och då menar jag i vare sig positiv eller negativ bemärkelse. Det är en jämn hög kvalité över alla tio spår från inledande Three Pages From Hell till avslutande Beyond the Grave. Kanske inte lika bra som sin föregångare, inte lika dynamiskt, inte lika bra toppspår, men det är fortfarande ett riktigt bra album.

Ja, Undecimber fortsätter att leverera, kanske inte av samma kaliber som debuten men det andra albumet är definitivt en solid skapelse, en skapelse som visar att bandet definitivt har kompetensen att fortsätta skapa högklassig musik. Undecimbers Dead Inside är ett bra album, det är ett steg framåt jämfört med debuten när det gäller produktionen men ett steg bakåt när det gäller dynamiken i låtmaterialet och kanske även den absoluta kvalitén i de bästa låtarna. Även om det inte är lika bra som debuten är det ett album jag kan rekommendera.

Label: Downfall Records
Tre liknande band: Memento Mori/Him/To/Die/For