Drums recorded in Los Angeles, California
Music & Lyrics by Jacob Kaasgaard

Released 2013-10-08
Reviewed 2013-10-23

aherofortheworld.com

soundcloud

En hjälte för världen, det låter spännande. Det verkar som att Caj inte tyckte det när han recenserade bandets debutalbum tidigare i år. Jag måste erkänna att jag är lite konfys jag också, detta ska vara en EP men den är en timme och sjutton minuter lång. Det tycks som de misstolkat EP-epitetet, Enormous Play verkar vara detta bands tolkning av förkortningen. Eldigt skivomslag har denna så kallade EP, och samma folk som på albumet, även till stor del samma låtar, ibland i andra utföranden. Mycket live, instrumentalt och sådant får vi också. En salig blandning av låtar de skrapat ihop.

Heroic Rock står som genrebeteckning, vilket skitsnack. Det är typisk power metal, allt sammansnickrat enligt formatets alla regler och ganska mycket helt utan egen identitet. Inte ett album man söker sig till om man letar efter originell music, Kaasgaard har en hyfsad röst men en för genren väldigt standardiserad. Det känns lite som att detta band skulle vara en produkt av massproduktion, stöpt i samma form som allt annat. Inget hjältemodigt över det. Hyfsat producerad, även livespåren låter helt okej i den bemärkelsen. Variation? svaret är nej. Det är väldigt enformigt och många låtar förekommer i två versioner, det känns lite som en överdrift för mig.

Jag tycker att det inledande spåret Save the World from Fire är ganska bra, därefter är det rakt utför, inte ens den förlängda versionen av sagda spår gör något åt den saken. Så det börjar hyfsat för att sedan trötta ut mig allteftersom låtarna passerar. Kanske hade det faktiskt varit bra och det varit en EP i den bemärkning EPs brukar vara men jag är tveksam till det eftersom de flesta spåren är väldigt intetsägande. Jag tror faktiskt att detta band skulle behöva sätta sig ned och tänka över sin musik lite, det här är inte bra.

Gigantiskt lång EP utan något som direkt intresserar, jag tror att jag överser A Hero For the World och deras brinnande EP.

Label: Jacob K Music
Tre liknande band: Cryonic Temple/Metalium/Insania [Stockholm]