Produced, mixed and mastered by the award winning producer Tobias Lindell in the Bohus Sound Studios in Gothenburg, Sweden
Cover illustrations and booklet designs by Creepy King

Released 2012-05-25
Reviewed 2012-06-13

5stargrave.com
soundcloud

Vad som inte dödar gör dig bara mer irriterande säger pressinformationen om dessa sex filurer från helvetet, de sägs vara här för att stanna. Femstjärnig grav från italien är tillbaka med sitt andra album som följer 2008-års Corpse Breed Syndrome. Albumet kallas Drugstore Hell och kommer tydligen att irritera alla som fortfarande är besatta av politisk korrekthet, kanske en ”reality check” behövs för sextetten då musik inte direkt påverkar som den gjorde förr så deras politiskt inkorrekta lyrik och idéer lär nog knappast störa någon.

Modern Metal kallar Massacre Records deras musik, det låter väl som en hyggligt träffande beskrivning med tanke på att det släpps 2012. Om ni hört Wednesday 13 så kan jag säga att det låter väldigt likt, men för er som inte har så är det någon form av semi-dödssång som ackompanjeras av ganska tung men klämkäck hårdrock som fyllts av keyboardslingor som är mer eller mindre medryckande. Det är ofta fokuserat på refränger och att det skall vara medryckande kan tyckas. Variationen är väl inte sådär överdrivet stor men det finns inslag av kvinnlig sång och lite grann som kryddar anrättningen här och där bland de elva spåren som kräver ganska precis 40 minuter av din tid om du önskar lyssna på allt. Skräckmetall har jag sett bland vissa recensioner och det kan väl kanske sägas vara en bra beskrivning också, den lyriska tematiken känns en aning centrerad kring döden i olika former men jag har inte direkt lyssnat så det kan bara vara en uppfattning baserad på lösryckta iakttagelser.

Första gången jag spelade igenom detta album kan jag knappast säga att jag blev imponerad, snarare tvärtom. Men albumet har växt för mig och jag tycker att det är rätt bra faktiskt och det finns några väldigt trevliga spår bland de elva. Inledningen är ett sådant spår man noterar, dels för att det sätter an tonen för albumet på ett bra sätt men också för den snygga keyboardslingan. Sedan måste jag nämna Daddy som jag tycker är riktigt bra, jag vet inte vem den kvinnliga rösten är men keyboardsen och refrängen i den här låten är riktigt grymma. Till sist vill jag också framhålla avslutande Lemmings som ett kul spår som jag gillar att lyssna till och på det hela taget måste jag kalla detta album för en positiv bekantskap, kanske inte lysande eller fantastiskt men bra.

Om ni gillar de liknande banden kommer ni säkert gilla denna sextett för här finns väldigt trevlig musik att sätta tänderna i, det är väl genomfört och väl producerad med medryckande låtar utan några direkta svagheter. Det är ett schysst album helt enkelt.

Tre liknande band: Rob Zombie/Wednesday 13/Alice Cooper