Joel Regal - music

Mixed and mastered by Arni Eythorsson
Artwork by Michael Löfgren

Released 2011
Reviewed 2011-08-04

joelregal.com

Det var en gång ett punkband som jag uppskattade, det kallades Nemas och han släppa ett album innan det för snart ett år sedan tog slut när sångaren Joel och en av gitarristerna Nisse inte längre ville vara med i bandet. De tre kvarvarande medlemmarna i bandet skapade sitt eget band som håller kvar där Nemas lämnade, Tear them Down heter det bandet, detta alster har dock inget med den saken att göra, detta är Nemas’ sångare Joels egna lilla projekt. Det första som slår mig är att jag inte direkt är någon större fan av albumets bildliga sida, det vill säga konsten som pryder detsamma.

Peter Pan Syndrome är en så kallad EP men egentligen borde det väl snarare kallas för en singel med tanke på att den inte tar dig längre än strax över åtta minuter att spela, den innefattar tre spår som är akustiska i sin utformning och bär spår av Joels tidigare liv som punkrockare. Han är själv den drivande kraften för sin musik då han själv sköter allt det musikaliska även om han haft hjälp med mix och även vissa musikaliska bitar. Allt spelades in i Joels vardagsrum vilket inte direkt är något som märks men musiken bär faktiskt en väldigt levande känsla, nästan som att det vore spelat live i ett vardagsrum men utan nackdelarna.

Tre spår där det första är titelspåret är vad vi bjuds, jag tycker faktiskt att åtta minuter är lite väl i minsta laget men han kanske är rädd att folk ska tröttna. Lyriken speglar Joels erfarenheter i hans musikaliska liv, om hur han inte vill växa upp och sista spåret Adios Amigos är ett litet tack och lycka till till hans gamla bandkamrater från Nemas, där han till och med nämner medlemmarnas nya band ett antal gånger i låten.

Jag tycker att det är en ganska trivsam liten skiva, de tre låtarna har bra och medryckande melodier som i bas och utformning påminner mycket om den punkrock han var del av tidigare men utan distorsion och tyngd. Det ges en allmänt positiv känsla genom de tre spåren som självklart i bästa punkanda också är korta spår. Andra spåret I’ve Been Up är nog ändå det jag gillar bäst eftersom det är ett spår jag ibland kan finna mig själv nynnandes på lite sådär i tysthet.

Det är dock ingenting fantastiskt eller världsomvälvande, lite känsla av trubadur kan jag få, lite lättsamma och glatt medryckande akustiska punkiga låtar för att fylla ut en fest eller något i den stilen. Det fungerar alltid bra men det känns som att det skulle vara mer, det är som att han har glömt några låtar och jag tycker att det största problemet jag har med denna EP är att den tar slut nästan innan den börjar och även om låtarna är rätt bra har jag svårt att verkligen engagera mig, jag tror dock att ett album skulle kunna råda bot på mången tveksamhet jag har kring denna EP. Jag är inte heller någon större fanatiker av lyriken, den känns lite forcerad och inte riktigt intressant, det känns som att Nemas aldrig var det där stora spännande bandet vilket kanske påverkar min åsikt i intressefrågan. Sista spåret är dock ändå en fin gest till de gamla bandkollegorna medan Peter Pan Syndrom (första spåret) känns lite som självömkan om hur han inte vill växa upp och allt det där som vi alla beklagar oss över. Joels röst fungerar dock väldigt bra till detta så där finns mer potential än vad som kommer fram i dessa tre spår, jag tror dock också att en hel del av denna känsla av ouppfylld potential kommer sig av att det är en så väldigt kort EP.

Lager, Regal, vad än heter i efternamn denna Joel gjorde ett grymt jobb i Nemas och jag kan tycka att det är lite synd att de aldrig blev vad de kunde blivit, han gör också ett bra jobb på denna EP som kan införskaffas genom sådana som säljer digitala musikfiler.

Om du bör köpa den? Den saken kan bara du avgöra men om du gillar simplistisk medryckande akustisk punkbaserad musik kan detta verkligen vara någonting att kasta ett öga mot. Personligen tycker jag den känns lite väl kort för att verkligen locka och ett personligt framträdande på festen känns mer vettigt än att spela skivan på festen, inte för att jag någonsin går på fest men i alla fall. Så bara för att sammanfatta: bra men det borde ha varit mer.

Label: Penguins Vs Sharks/Ditto Music
Tre liknande band: Nemas/Tear Them Down/