Bryan Bedgood – Bass and Vocals
Patrick Mahoney – Drums and Percussion

Heart So Black (2018)

Released 2023-02-24
Reviewed 2023-03-04

mortalusmetal.com

Trion Mortalus kallar sitt andra album We are Human, självklarheter kan man ju tycka med tanke på att det hade varit väldigt konstigt om de vore Martians eller Elephants. Bandet från Arizona i de amerikanska Förenta staterna släppte sin debut 2018 och efter diverse ganska dramatiska händelser i världen kommer de med sitt andra album som fått ett okej omslag men egentligen varken speciellt fräscht, snyggt, eller originellt, men adekvat för albumet. De listar en ganska spretig samling band vars fans deras musik kan passa, Anthrax, Evergrey, Iron Maiden, Nightwish, Slayer, för att nämna några – men kanske att de stämmer för bandet kombinerar den klassiska heavy metalen med mer rejäla moderna tongångar.

Michelle som sjunger har en inte alltför feminin stämma men hon kompenserar det med driv och passion, jag tycker att hon är bra och inte den typiska kvinnliga rocksångaren även om hon inte är direkt ensam i sitt slag. Hon spelar för övrigt också gitarr i bandet och bjuder på fräsiga riff. Det är hyfsat tungt, modern stil och produktion och like mer traditionella heavy metal-tongångar. Snyggt producerat och ganska väl sammansatt album tycker jag. Dock kan jag se att många kommer att ha känslan av att det saknas lite originalitet, det är väl där jag står också – lite mer fräscha idéer hade inte skadat. Men variationen är god, ljudbilden tilltalande och speltiden känns sansad; så visst har de saker som gör deras musik intressant.

We are Human är ett kul album, låtmaterialet håller genomgående god klass, det är väl ändå tillräckligt fräscht för att man inte ska känna sig avtrubbad direkt. Jag saknar dock en riktigt vass hitlåt, något som verkligen lockar mig att lyssna på albumet; närmast är nog andra spåret The FiXX men inte heller det glänser riktigt. Men trots att det kanske inte sticker ut, eller riktigt glänser någonstans är det ganska underhållande att lyssna på och jag tycker att det tå upprepat lyssnande vilket alltid är positivt.

Så gillar du klassisk heavy metal kan det vara något för dig, speciellt om du kombinerar det intresset med ett gillande av mer moderna, tyngre tongångar. Jag tycker nog ändå att Mortalus skapat ett underhållande och relativt tilltalande album, dock saknas kanske det där lilla extra som skulle lyft dem till ännu högre höjder.