Produced by AAWKS and Zack Horvath at ZHollow Studios
Mixed and Mastered by Zack Horvath
Released by Black Throne Productions

Released 2022-12-02
Reviewed 2023-01-08

black throne productions

Kul namn, Aawks, titeln på deras debutalbum är ju också rätt så kul. Albumet som i digital form släpptes i juni 2022 medan vinylen kom i december. Omslaget är ju rätt kul, så det kanske kan vara värt att skaffa sig som vinyl, om man gillar det. Det är en kanadensisk kvartett från Ontario som gömmer sig bakom namnet och utifrån omslaget kan man kanske ana att det är det psykedeliska som lockar. Vilket kanske blir än tydligare om man lyssnar på albumets inledning.

Fuzz är något man kan säga om det, och psykedelisk rock, det är väl där någonstans de hamnar. Drömmande, rymdfarande, äventyrligt, lite så kanske man kan se på det. Samtidigt kanske inte jättemycket fräckt, fräscht och överraskande men väl producerat, hyfsat varierat, och inte för långt vilket förstås alltid är positivt. Hyfsad sångare, ganska typisk för musikstilen kanske man också bör tillägga. Egentligen kanske ingenting som direkt överraskar utifrån hur omslaget ser ut i kombination med titel och så vidare.

Jag gillar den snygga ljudbilden, låtarna är bra, men jag hade velat höra något som kändes lite fräschare och något som bjöd på en och annan överraskning snarare än ingen sådan. Det känns lite som ett album för den som är insnöad på genren, på den som gillar fuzz och psykedelsik musik, för den trycker detta kosmiskt tunga album på helt rätt knappar. Jag vet inte om det har så mycket större tilltalsområde, det fungerar säkert men jag tror att ganska få kommer att lyfta det som ett favoritalbum.

Aawks debutalbum är helt enkelt ganska bra, det är bra låtar, bra melodier och atmosfärer, men det finns bättre album i genren, det finns också band som känns mer fräscha. Detta är deras debutalbum och låter lite som ett i mängden för flera av genrens större artister. Det kan ju vara lite bekymmersamt då jag har svårt att se att de skulle sticka ut från mängden, och sticker man inte ut är det svårt att nå någon större framgång.