Chris Kusmanick - Bass
Jonathan Stauffer - Guitar
John Kopfle - Drums

Released 2022-11-04
Reviewed 2023-02-26

comatose music

9 Dead, ett debuterande band från New Jersey som fått ett ganska snyggt omslag till sitt första album, kanske bortsett från de badande liken men det är ganska coolt ändå. De bjuder på åtta spår där vi bland annat hälsar på i Andromeda och så vidare. Jag läser om brutal dödsmetall, ett kolossalt album och så vidare. Det är ju intressant att de kallar det för en chockerande, oförglömlig helvetesresa genom sonisk extremitet men med en rik palett av dynamik, känsla och atmosfär; exakt ingenting av det är vad jag hör när jag plågar mig genom detta album för sjätte gången.

Det är i genren som kallas brutal dödsmetall, med sådär löjligt guttural sång där det är ganska hopplöst att höra någon lyrik. Lyssnar man hörs ett och annat ord här och där men mest är det bara läten, kanske lite som Gollum i Sagan om Ringen tror jag, jag såg den filmen en gång och ungefär så är känslan av sångaren i 9 Dead. Kass sångare. Musikaliskt är det väl också ganska typiskt dödsmetallen, ibland bryts det av med något semioväntat men på det hela taget är det både fantasilöst och förutsägbart.

Ett plågsamt album att orka lyssna på, inte för att man mörbultas av dess enorma brutalitet utan mer för att det är trögt att hålla sig vaken när man lyssnar, det är så montont, så trött, segt. Men visst, det finns uppenbarligen en marknad för dödsmetallalbum av den här sorten, det vimlar av nästan identiska album som uppenbarligen bör köpas av någon för varför skulle annars ett skivbolag släppa skiten? Det snygga och stämningsfulla i Andromeda är väl egentligen det enda som närmar sig en acceptabel nivå när det gäller detta album som på det stora hela är skrämmande ointressant.

Men om man gillar brutal dödsmetall då? Ja, det frågar du och jag svarar att det kanske kan vara värt ett försök då, men räkna inte med att bli imponerad eller hänförd. Det är ett album vi gott och väl hade kunnat vara utan, ännu ett av dessa meningslösa och tråkiga skivsläpp som präglar metal och hårdrock idag. Göd inte meningslösheten, köp inte och spela inte album som detta!