Production, mixing and mastering by Filippos Koliopanos - Aesthetic Soundscape Productions – Athens, Greece
Cover artwork by Sean Deloria Black Wolf
Logo and layout by @pan.cho.gc

Released 2022-06-17
Reviewed 2022-07-09

belfry records

Tragedivindar, ett chilenskt projekt av Sergio Gonzalez Catalan som har med sig en portugisisk trummis. Det är en flitig man denna Catalan som med Rise to The Sky redan hunnit med en hel hög album sedan 2019, dessutom har han imponerat en del på vissa arga metallare som sällan låter sig imponeras alltför mycket, så kanske att detta kan vara något. Omslaget får mig för ett ögonblick att tänka på The Birthday Massacre som ofta använder liknande färgschema, men det är tyvärr bara i färg på omslaget de är lika.

Detta är melodiös svartmetall, lite mörk och lite episk, nästan ingivande av hopp kanske. Eller kanske inte. Första gången jag lyssnar tycker jag mig nästan höra något fräscht, men därefter kanske inte lika mycket – kanske inbillade jag mig bara. Ganska typisk vrålig sång, egentligen ganska typiska låtar för genren dessutom, och är det inte lite långt? Och inte speciellt varierat, det känns långt och framförallt lite statiskt.

Inte ett album som fängslar, inget som pockar på uppmärksamheten om man spelar i bakgrunden. Men inte något man direkt heller sitter och lyssnar på. Det är förvisso ett kompetent skapt album och kanske också en hyfsad debut, men samtidigt är det knappast en tidlös klassiker eller ett spännande album. Det känns inte ens som en debut där jag känner att ett framtida album med lite mer utvecklad och finslipad musikalisk approach skulle locka, det är helt enkelt inte intressant. Jag undrar om all kvalité spottades ut på Rise to the Sky och WInds of Tragedy mer visar att det är svårt att göra fler än ett vasst album om året oavsett hur kreativ man är – till sist är det bara en själv som tycker att kreativiteten finns där. Nu har jag inte hört Rise to the Skys album, något av dem, och jag kan inte påstå att detta alster lockar mig att vidare utforska vad Catalan skapat.

Nej, inte för mig i alla fall. Kanske att den som gillar lite mer färgrik svartmetall kan finna detta rätt intressant, jag kan säga att det finns betydligt bättre album i det violetta spektrumet på annat håll. Därför finns det ingen anledning att rekommendera As Life Drifts Away, livet flyr iväg så snabbt ändå utan att man aktivt behöver slösa bort det på innehållslöst dravel.