Recorded by Brendan Paolini
Mixed and mastered by Simone Mularoni at Domination Studio (San Marino)
Artwork by Ludovico Cioffi

Released 2022-05-20
Reviewed 2022-05-21

scarlet records

Mycket positivt tycks ha skrivits om Volturians debutalbum Crimson medan omdömen varit lite mindre entusiastiska för detta andra album Red Dragon. Kanske för att omslaget är ganska fult, eller kanske för något annat. En sak som triggar mitt intresse är ju att de påstår att det är för fans av The Birthday Massacre, ett band jag skrivit positivt om många gånger och som jag gillar. Jag har inte heller direkt hört något annat band som låter som The Birthday Massacre, så kan detta vara en intressant bekantskap som breddar innehållet i födelsedagsmassakerstilen?

Musikaliskt är det poppig metal med kvinnlig sång och ganska flitigt användande av syntar, men inte direkt som The Birthday Massacre och inte bara för att färgskalan är fel. Det är egentligen inte speciellt unikt på något sätt, Lacuna Coil och en hel del andra kvinnofrontade poppiga metalband kan användas som jämförelse. Det är ett snyggt producerat album, sångerskan är hyfsad men inte överdrivet bra. Låtarna är lite klämkäcka men kanske inte så klämkäcka som man skulle vilja ha när det gäller album av poppig karaktär. Det är tio spår och knappa fyrtio minuter i speltid, kanske inga stora överraskningar någonstans.

Det finns positiva inslag, en del fräscha idéer men överlag ett ganska intetsägande album. Jag hade velat höra en lite mer levande sångare och mer syntar, om de skamlöst kopierat The Birthday Massacre hade jag varit mer positivt men jag antar att det får fortsätta bli Chibi och hennes massakrerande band som gäller även framåt, Volturian imponerar inte tillräckligt. Men kanske ska jag försöka hinna kolla in Crimson som verkar ha mer att erbjuda.

Ett habilt men också lite tråkigt album som kanske kan tilltala den som gillar band i stil med Lacuna Coil eller kvinnofrontad poppig metal i allmänhet. Det är ingenting som verkligen sticker ut eller imponerar men visst kanske man kan ge det en chans.