Youtopia (2015)

Produced by Lars Lerager

Released 2022-05-06
Reviewed 2022-07-11

thevisionablaze.com
prime collective

Embers är andra albumet för danska The Vision Ablaze som bildades 2010 och som hittills släppt 2 EP och ett album. Det är sju år sedan senaste albumet vilket kanske kan antyda att det nya är mycket genomarbetat, men det behöver ju inte betyda någonting egentligen. Ganska tråkigt omslag tycker jag, samtidigt inte helt utan stil. Tyngre och groovigare med bibehållna episka refränger, känslostarka låtar, det påstår åtminstone sångare Tim. Det låter ju intressant när man läser men hur intressant låter det när man lyssnar? Ja, det är ju frågan.

Metalcore är en term som brukar användas när man beskriver den stil av musik vi får från The Vision Ablaze, harcore-element blandas med väldigt melodiösa element och lite dödsmetalliska inslag. Det klarsjungs och vrålas, det går från ordentligt tungt till klarsång – inte olikt mycket modern metal och listan över liknande artister kan göras väldigt lång om man så önskar. Det är förstås dynamiskt, men egentligen inte speciellt varierat och inte heller speciellt originellt. Sånginsatsen låter ganska mycket som den ofta gör hos liknande band, definitivt kompetent men inte direkt spännande eller unik. Speltiden på 47 minuter känns i längsta laget, jag hade nog kapat bort en del om jag hade varit involverad i produktionen – mer direkt känsla hade hjälpt.

Om man ska se det positivt så tror jag att detta lättillgängliga album kommer att gå hem väl hos en potentiellt bred publik eftersom det är oförargligt och lite fegt – sådant som kan fungera hos många. Men det är inte direkt det mest spännande album jag hört, det låter för mycket som det ofta låter för att jag ska hetsa upp mig. Låt oss bara konstatera att vi hört detta förr och känslan av välbekanta tongångar är betydligt större än känslan av nya sådana, vilket kanske trots allt inte är idealiskt om man vill göra något nytt. Det går säkert hem hos många och ger en del fina recensioner men i slutändan är det inte så spännande som man kan önska när man börjar lyssna på ett nytt album.

Nog för att man kan lyssna på detta men jag skulle välja något annat, jag har skrivit om bättre metalcore, om mer intressant metalcore, och så vidare. Det är ett trevligt album med en hel del snyggt klämkäcka refränger, ganska kul att lyssna på men egentligen ingenting som gör något större avtryck och ganska snabbt kommer Embers att vara bortglömd.