Jaben Pennell - Hammond B-3 Organ on The Craving & Going With The Flow
Jenny Franck - Background Vocals on I Stand & It’s My Life

Released 2022-06-17
Reviewed 2022-08-14

vanteband.com
dark star records

Ett band som kallar sig vante, vilket inte verkar betyda någonting på engelska, släppte nyligen sin självbetitlade debut – ett album man lätt söker på internet från Sverige, eller? De har tydligen lyckats bra med att slå sig in på Billboard och sådant, vilket förstås är kul för dem. Det är denna konstellation men medlemmarna har varit med förr i diverse välbekanta sammanhang, supergrupp brukar väl ibland användas för sådant kanske. Det är ett album jag slitit en hel del med för att bilda mig en uppfattning, främst kanske för att speltiden är astronomisk, den mäts inte i normala tidssammanhang utan snarare geologiska perioder. Jag har läst en bok, redigerat ett trettiotal foton, gjort research, skapat mallen för denna recension och löst fjorton sudokun och har fortfarande inte hunnit spela detta album ens en gång idag – snacka om hopplöst.

Det börjar med frågan om varför det är så kallt, jag avslutar sedan med frågan varför tar det så jävla lång tid? Två timmar och tretton minuter säger apples musikspelare, ingen aning om det stämmer, det känns som att det är längre men klockan tycks på peka på kortare, kanske halva tiden. Hursomhelst, det är alldeles för långt och inte speciellt varierat. Det är modern hårdrock, egentligen ingenting speciellt, amerikanskt i viss mån, men ganska generiskt egentligen och man kan i stort sett namndroppa vilket band som helst som liknande. Typisk amerikansk rocksångare, gäsp. Modern ljudbild, man kan inte klaga på produktionen, det är en kraftfull och snygg ljudbild – dock saknas originalitet helt.

Fööööööör lååååååångt, jag tror att jag ska hinna dö innan det tar slut när jag lyssnar. ”Men för i helvete, är det inte slut än?” tänker jag när jag börjar skriva efter att jag gjort det jag skrev tidigare sedan jag inledde albumet, snacka om skäl att inte direkt kunna lyssna på albumet. Hur fan ska man kunna fokusera på ett album som är så långt att man hinner se geologiska perioder passera, djurarter uppstå och utrotas, teknologi uppfinnas, civilisationer födas och dö, innan det tar slut? Jag trodde nästan att jag skulle titta ut genom fönstret nu och befinna mig i en värld jag inte kände igen eftersom evolutionen gått vidare medan jag plågat mig genom Vantes generiska rockmusik som tydligen når högt på Billboard – hur fan är det möjligt? Folk har uppenbarligen ingen smak, detta album är i bästa fall intetsägande men jag skulle säga att det är värdelöst.

Jag skriver en recension på svenska och engelska på ungefär en timme totalt med research och skapande av webbsidor samt korrektur inräknat. Att skriva texten från början tar inte många minuter, ett vettigt album hinner ta slut när jag gjort klart den svenska delen. Detta album hinner till låt tre, då är det elva kvar. Har de aldrig hört uttrycket ”less is more”? Hursomhelst, jag kan inte lyssna på det här albumet, det är för långt, för tråkigt, jävla skräp helt enkelt, släng det åt skogen!