Mixed and mastered by Rune Stiassny
Artwork by Lars Bundva

Released 2022-03-11
Reviewed 2022-04-03

vanir.dk
prime collective

Danska Vanir bjuder på lite sagor på sitt nya album som pryds av ett snyggt omslag. Men är det ett bra album? Jag läser att det är deras bästa album hittills och att de är ett av de mest prominenta viking metal-banden i Danmark. Och det kanske är sant med tanke på att viking metallen knappast tillhör de mest omtalade i världen, kanske för att deras lyrik rör vikingar som knappast tillhör historiens mest intressanta folk. Det är mestadels tema kring vikingar men även har de en låt dedikerad till JRR Tolkien. Så det är väl i tema i huvudsak kring fantasi och krig, allt sånt trams som alltför ofta glorifieras överallt.

Men tematiken är en sak, musiken är huvudsaken och bandet kan väl påstås passa i den extremmetalliska kategori som ofta går under namnet Viking Metal. Det är vrålig sång, lite melodiöst pampiga bakgrundsarrangemang och tunga extremmetalliska riff och trumslagande. Ett ganska typiskt album för den genren kan man säga om Sagas, utan att överdriva. De kommer inte direkt med några överraskningar, eller en fantastisk sångare. Det låter ganska typiskt för band i den genren, sångaren är för övrigt ganska risig. Ljudbilden är lite tamare än den borde vara, lite mer pampigt ljudlandskap hade varit en tydlig förbättring.

Sagas är ett album som inte har förmågan att sticka ut från mängden, det låter för generiskt för att kunna glänsa. Mycket till följd av en risig sångare, men också låtmaterial som inte känns speciellt imponerande. Det är ett album som trycker på de vanliga knapparna och ingenstans dyker det upp några överraskande inslag. Vi har hört det förr. Men det är ju inte bara att vi hört det förr och det generiska som skaver, den långa speltiden på en timme bidrar också till att sänka albumet. Lite verkar det som att de vill göra ett episkt och dramatiskt album men väldigt lite av det får genomslag och på det hela taget är faktiskt Sagas ett ganska tråkigt album.

Synd på ett så snyggt omslag, det hade varit värt ett bättre öde. Kanske, kanske att fans till Vikingagenren kan finna detta tilltalande, men jag är inte så säker på det. Vanir saknar nog lite för mycket för att nå någon större publik med Sagas. Jag rekommenderar att ni tittar i en annan riktning om ni är på jakt efter ett nytt spännande album.