Programmings, tin whistles, runes and bones by Ben Richter
Cover artwork and layout by Ben Richter

Released 2022-03-25
Reviewed 2022-04-09

thanateros.net
echozone

På ömtåliga vingar flyger Thanateros över landskapen med sitt mest personliga album hittills, huvudman Ben har tagit sitt Shamanska uppdrag på allvar och låter albumet reflektera själen. Något sådant kan jag läsa mig till, dessutom läser jag tillbaka till rötterna flera gånger. Den musikaliska riktningen med klämkäcka låtar ska vara i samma område som debuten The First Rite från 2001, även lyriskt ska de söka sig tillbaka till rötterna. Ben som även står bakom omslaget och grafiken är väl inte oäven på den fronten, men nog är det ganska tråkigt grafiskt, musikaliskt är det kanske lite mer intressant.

Rock eller Folk Metal läser jag som beskrivning och det är kanske inte fel, lite gotiskt kanske med exempelvis Him som jämförbart band ur stilistiskt hänseende. Låtarna är generellt av en medryckande karaktär och det är ganska bra flyt genom hela albumet, med god variation och snygg ljudbild. Sånginsatsen är bra med djup stämma och den ger liv till låtarna på ett bra sätt. Speltiden känns också relativt sansad, kanske att de hade kunnat kapa bort några minuter men det är inget som sänker alltför mycket.

On Fragile Wings är bra, inte fantastiskt men medryckande och ganska underhållande. Det finns ett par låtar som glänser lite som Fading och kanske även i viss mång Kate Bushs Running Up That Hill som alltid är en bra låt och faktiskt tidigare gjorts i coverversion av liknande band. Det jag saknar är en känsla av originalitet och nytänkande, det känns lite daterat och som att jag hört det förr och det kan aldrig bli fulländat om det är så. Den där personligheten jag läser om, vart tog den vägen? Det är just personligheten, fräschheten som saknas för att detta ska vara riktigt bra.

Gillar man band som Him och liknande är det definitivt inte omöjligt att man gillar detta, det är nog snarare väldigt sannolikt att man gör det. Det är ett välgjort och trevligt album med bra låtar, underhållande att lyssna på. Saknar kanske som sagt det där lilla extra som får de bästa albumen att sticka ut, men överlag tycker jag att det kan vara värt att ge Thanateros senaste album en chans.