The New Eve (2012)

Cover Art by Mattias Norén
Mixed and Mastered by Damien Rainaud

Released 2022-05-20
Reviewed 2022-04-23

uprising records

Du kan nästan se på omslaget att det ska vara spännande att lyssna på franska bandet Spheric Universe Experience, men det är förstås aldrig fel att vara lite tveksam med tanke på att det är inte alltid omslagen avslöjar vad man får höra. Det är faktiskt bandets första alster på ett decennium, så någon har kanske väntat ett tag på att få höra mer dramatiska äventyr från det sfäriska universumet – förvisso kanske det faktiskt är så att vårt eget universum är sfäriskt så det kanske inte är så speciellt trots allt. Eller?

Progressiv metal som kan jämföras med de större namnen inom genren, men ändå med en personlig prägel. SUE bjuder på mycket växlingar och lite oväntade svängar genom ett ganska långt album, nästan 70 minuter faktiskt. Men de håller mig lyssnande genom hela speltiden där jag hör på hits och mer utmanande låtar som känns bra producerade. Sångaren är kanske lite av en svagare punkt men inte så att han är direkt svag bara lite för begränsad för sin roll i vissa delar, det är dock inget som stör överdrivet mycket. Produktionen är inte heller kanske den absolut snyggaste genren har att erbjuda. Men de kompenserar dessa mindre brister genom en äventyrslystnad i sitt författande och med låtar som känns fräscha och framåtskridande, albumet står aldrig still och stampar, inte ens när det står still och stampar.

Det är riktigt vasst, snygga, bra och intressanta låtar genom sjuttio minuter – det är inte ofta det erbjuds. Samtidigt ska man betänka att SUEs senaste album knappast är ett man bara knäpper på och omedelbart fastnar för, det kräver lite mer av dig som lyssnare så om enkel hit-baserad poppig hårdrock är din grej kanske det inte trycker på rätt knappar. Jag tycker dock att Back Home hittar hem väldigt väl, jag hade gärna adderat den till min vinylsamling om möjligheten fanns, vilket den tyvärr inte verkar göra just nu. Men jag kan ju alltid lyssna på musikfilerna och det tror jag nog att jag kommer att göra, även om det är musik som kanske inte passar vid alla tillfällen eftersom den är lite komplex, den är varierad och låtarna bygger inte på samma enkla strukturer som viss annan musik, så det kanske inte är det bästa som bakgrundsmusik.

Du som uppskattar den progressiva delen av hårdrocken och metalen ska definitivt titta närmare på Back Home, det är ett riktigt bra album. Vi får dramatiska och intressanta låtar, och sjuttio minuter musik man gärna bara sitter ner och lyssnar till. Jag kan egentligen bara konstatera att albumen nog har varit värt att vänta på för bandets fans, så varför tar inte du dig en titt på vad Spheric Universe Experience har att erbjuda? De lär inte ångra dig.