Christian Wallgren - Mastering
Raúl González - Artwork

Released 2022-01-28
Reviewed 2022-05-28

sarcasmsweden.se
hammerheart

Sarkasm, det kan man ju använda sig av när man gör musik, eller skriver om den. Kanske kommer jag använda mig av densamma när jag skriver om det svenska bandet Sarcasm och deras senaste album Steller Stream Obscured. De är ett band som funnits ett bra tag, men likt många dödsmetallare från förr släppte de mest demos på kassett och så under de tidiga åren, de gjorde ett album redan 1994 men det fick en riktig release först 2016 och det är efter det som de släppt album varav detta är det fjärde. Jag tycker kanske ändå att det är lite lustigt att de använder det faktum att de tillhör de äldsta aktiva dödsmetallarna från Sverige som ett säljargument, för vad säger egentligen det om man tänker efter?

Ganska typisk gammaldags dödsmetall, men sången är lite mer svartmetallisk – en extremmetallisk kameleont kanske? Sången är lite släpig annars är det förstås smattrande trummor, tunga snabba riff och så vidare – få överraskningar, om några. Variationen är väl ganska typisk för genren, sången gör att det känns aningen mer fräscht. Produktionen sticker inte direkt ut, vid första anblick är det lite som särskiljer Sarcasm från annat i genren. Inte ens omslaget sticker ut, samtidigt är det ju inte nyskapande som säljer i dödsmetallgenren, snarare motsatsen så kanske ligger de ganska rätt för att nå framgångar där.

Inte dåligt, Sarcasm kan onekligen hantverket. Men jag saknar fantasi, det är kul med sci-fi temat och den lite annorlunda sången men egentligen är det ändå samma sak och det finns inte tillräckligt med vassa inslag för att jag ska orka bry mig. Det är för mycket repetitioner och för lite dramatik, för lite djup och spänning för att jag ska ryckas med. Visst kan de som sagt hantverket, men kanske hade lite mer sarkasmer underlättat, kanske att lite av den självdistans namnet tycks indikera hade varit väldigt positivt. Det är lite svårt för mig att orka bry mig om vad Sarcasm har att erbjuda, de gör hyfsad dödsmetall men det är något som faktiskt görs av hundratals band redan och Sarcasm erbjuder ingenting from höjer dem över dessa.

Kanske värt att kika på om du gillar dödsmetallgenren, speciellt den mer gammelmodiga. Annars är det mest sci-fi-tematiken som lockar för min del, dock inte tillräckligt för att jag ska orka lyssna någon längre tid. Så utan att vara sarkastisk kan jag konstatera att det finns bättre album att välja, Sarcasms namn är nog deras starkaste sida.