Dark Future (2013)
Evilization (2017)

Released 2022-06-14
Reviewed 2022-06-25

rancor.es

xtreem music

Bittra eller hatiska spanjorer släpper sitt fjärde album som kallas Bury the World, och jag skulle faktiskt inte ha något emot att begrava världens befolkning – åtminstone större delen av den. Thrasharnas nya album sticker dolkar i bröstet, går bärsärk, krossar dina ben och så vidare. Det låter väl spännande? Omslaget är inte särskilt fantastiskt men det är inte alltid enkelt att lösa den biten, men med tanke på det kanske det inte är till nackdel att albumet inte kommer på vinylskiva. Men vad får vi då om vi lyssnar på detta album?

Thrash metal av ganska klassiskt format, inte den mest brutala eller snabba men enligt formatet. Aggressiv sångare, tunga riff, högt tempo, men också lite melodi och en del djup. En ganska modern och relativt fräsch produktion – vi får ingenting som känns nämnvärt originellt, jag får inte känslan av att lyssna på något helt nytt och fräscht. Men tio spår får vi och ungefär fyrtio minuter, vilket känns någotsånär vettigt tilltaget när det gäller speltiden. Ett ganska väl genomfört album på det hela taget.

Kanske som soundtrack när vi släpper ut en flock Rancor för att begrava världen, och utplåna den mänskliga arten. Det är ett ganska underhållande album utan att kanske någonsin glänsa på allvar, det låter trevligt på det hela taget, skönt thrashigt och sådär. Men jag grips aldrig riktigt tag i det, musiken fångar inte riktigt mitt intresse, det är inte alls lika spännande som en Rancor kan vara i andra sammanhang. Men visst kan man lyssna på det, och det kanske både en och två gånger.

För er som gillar thrash metal är det nog säkerligen ett tilltalande album, det innehåller schyssta låtar och klassiskt thrashiga tunga riff. Vad mer kan man begära? Kanske inte så värst mycket, det borde trots allt fungera i den målgrupp de vänder sig till och väldigt få lär avsky Bury the World.