Cover Design by Gustavo Sazes
Photography by Hanna Eliasson

Released 2021-05-13
Reviewed 2022-04-18

outshineofficial.com

rockshots records

Outshine kommer med ett uppvaknande, och jag läser i pressmaterialet om tuffa tider, strider med skatteverket och så vidare. Det var ett tag sedan sist de släppte ett album, men det kompenseras med att de givit det nya ett riktigt snyggt omslag. Ett omslag som gjort sig snyggt i vinylsamlingen, och roligt nog finns den att tillgå i det formatet. Nu är dock inte jag så välbeställd att jag bara kan köpa album hursomhelst och eftersom jag redan köpt ett par i år så är det tveksamt att det blir så många fler om det inte dyker upp något fantastiskt, men omslaget till detta gör att jag gärna skulle vilja ha detta album – sådär mörkt och snyggt. Något som reflekterar tematiken genom albumet också.

Musikaliskt är det gotiskt, kanske lite domedagsmässande. Sången är högtravande, musikaliskt är det lite mörkt och klassiskt gotiskt. Väldigt snyggt producerat, sångaren är hyfsad men det finns bättre sångare i liknande band. The Awakening är på många sätt en kvalitativ produktion, men den är inte överdrivet varierad och därför blir femtio minuters speltid lite väl mycket, nog hade det väl funnits utrymme att kapa lite frågar jag mig retoriskt när jag återigen väntar på slutet för att kunna gå vidare. Och det känns lite synd för det saknas inte tilltalande inslag på The Awakening, flera av låtarna är tilltalande. Men jag skulle gissa att de radio edits som avslutar min nedladdning troligen inte finns på vinylen och den blir då betydligt mer tilltalande 41 minuter.

Sannolikheten är ganska stor att jag varit mer positiv till detta album om det varit kortare eftersom det är väldigt bra i sina bästa stunder. Men mot slutet tenderar jag att tappa intresset då repetitionen blir lite väl stor för min smak och det gäller även om jag skippar de två radiosinglarna som avslutar för mig. Kanske är det en konsekvens av att bandet inte direkt bryter ny mark musikaliskt utan väljer att ta väl upptrampade stigar och beprövade knep, det blir snabbt gammalt. Lite synd, men å andra sidan sparar jag 200 kronor då jag inte ser något behov att köpa detta album på vinyl, som jag nog gjort om det varit väldigt bra.

The Awakening brister i mod och i att det är ett för långt album, men det är ändå värt att kika närmare på för Outshine har skapat en kvalitativ produktion med några riktigt trevliga låtar. Ni som gillat deras tidigare produktioner kommer med stor sannolikhet även gilla detta album, det är långt ifrån ett oävet album även om det inte är så spännande som det ser ut att vara.