Artwork by Anton "Skipper" Levenko
Layout by Nestor Carrera
Photography by Eugene Danilenko

Released 2021-10-29
Reviewed 2022-02-26

redifining darkness

Undrar om det ukrainska bandet Mortal Vision insåg hur träffande både deras bandnamn och skivtitel är i nuläget. Jag hoppas deras album spelas när ukrainska soldater mejar ner ryssar på löpande band, mängder av döda ryssar känns som det mest positiva jag kan tänka mig en dag som denna när jag av en slump lyssnar på ett ukrainskt band. Kanske medan bandet själva befinner sig under beskjutning av en armé värdelösa individer som följer en psykiskt störd ledares order – det man kanske kan hoppas på är en specialiserad variant av coronaviruset som dödar bara ryssar och har omkring 100 procents dödlighet, vore inte det en dröm? Och den som hävdar att ryska folket inte ska straffas: en ensam person kan inte bara ta makt, ett folk ger dem makt och instrumenten för att utöva den, och de kan ta ifrån dem samma makt.

Mortal Vision thrashar i alla fall på i bästa klassiska thrashar-anda, kanske att man kan höra vibbar av den brasilianska grenen typ Sepultura, men också lite andra stilar. Mer västerländskt än österländskt kanske, men så har väl Ukraina också blivit alltmer västerländskt demokratiskt sedan de lämnade den Sovjetunion som Putin så vått drömmer om. Ett för övrigt utmärkt soundtrack för att skjuta ner ryska soldater, men inte bara det, faktiskt ett trevligt album att lyssna till också. Stilistiskt är det väl kanske inte det mest unika eller originella jag hört, men hyfsat varierat och med väldigt sansad speltid. En väldigt solid skapelse skulle man nog kunna säga.

Mind Manipulation är väl inte ett fantastiskt album men det fungerar, det är underhållande och det är medryckande. Det är skön thrash metal och den största nackdelen för bandet är väl att många andra gjort samma sak innan dem och den här fräscha känslan som mer originella album kan ge saknas lite. Men som förströelse eller för att få upp lite energi känns det som ett ganska gott alternativ även om jag saknar en riktigt vass hit-låt.

Men varför inte införskaffa sig en kopia? Om inte annat för att stötta ett band från ett land som ockuperats av ett gäng mobbare och galningar. Jag låter Mind Manipulation snurra igen och hoppas att samma sak ljuder på något slagfält där ryssar faller ner döda i drivor, och jag hoppas att bandets medlemmar överleva det meningslösa som pågår i deras hemland.