Apocalypse Pop (2015)

Recorded and produced by Karin Park with co- producers Nick Sheldon and Kjetil Nernes

Released 2021-12-10
Reviewed 2022-02-05

karinpark.com
pelagic records

Karin Park har hunnit gjort några album och har ett nytt på gång nu under 2022, åtminstone om man läser vad Pelagic skriver i pressmaterialet. Hennes egen hemsida innehåller dock inte speciellt mycket, och det är överhuvudtaget inte helt enkelt att snoka fram speciellt mycket om detta album. Kanske att Karin som så många andra bara använder sociala medier istället för att göra bra hemsidor, jag läser dock på bandcamp om ett kristet hem, en knubbig flicka och så vidare. Men är då Karins dröm så spännande som man kan tro.

Musikaliskt är det drömmande, synthpop, elektroniskt och så vidare. Karin har en intressant stämma, och stämningarna i musiken är väldigt intressant. Produktionen är bra, men kanske att det kunde ha varit lite mer varierat. På ett sätt kanske det kan beskrivas som en intressant historia, kreativt är det intressant men jag skulle nog ha velat ha ett lite större djup, lite mer drama, lite mer äventyr kanske. Och trots att speltiden är sansad bara strax över fyrtio minuter känns albumet lite långt, kanske till följd av variation eller något annat.

Church of Imagination är ett intressant album, ett bra album, ett som kan vara värt att lyssna på. Det är ett album som kreativt intresserar, men som jag ändå tycker saknar något. Jag gillar det men mer med instämmande nickar än hänfördhet, det griper aldrig helt tag i mig och fångar mitt odelade intresse. Men visst är det trevligt att lyssna och visst kan jag se att det kan tilltala en viss publik, däremot är jag tveksam till att det kommer att göra något större avtryck.

Karin Parks kyrka och predikan kan fungera hos vissa men jag tror inte att det går hem hos någon större publik, men självklart är det alltid på sin plats att lyfta på hatten för artister som försöker något. Även om resultatet kanske inte blir överdrivet spännande så är det roligare att lyssna på något medelmåttigt med ambition istället för alla dessa band som försöker låta som allt annat.