Stormkult (2016)

Mixed by Marco Hartgens
Mastering by Peter Neuber

Released 2021-10-29
Reviewed 2022-03-20

folter records

Keack låter starkare och mörkare säger promo-materialet om Kaecks andra album Het Zwarte Dictaat, ett svartmetalliskt diktat således. Det förstnämnda behövs väl eftersom jag plockade fram sågen när jag skrev om bandets förra album Stormkult för några år sedan. Samtidigt håller de ju till i en genre som är minst sagt svår att erbjuda någonting av värde i, den är både uttjatad och svår att ta på allvar, klassisk black metal. Titta på omslaget, tilltalar sådant bildspel? I så fall kanske det fungerar för dig.

Det är ganska typiskt för svartmetallen, man känner igen det mesta, från tramsigt kraxande till sång till strängdemolerande gitarrspel. Produktionen känns ytterst billig skulle jag vilja påstå, det ger albumet lite av en känsla av grottproduktion, inspelat i en fuktig grotta och mixat av en kvarleva från tidigt åttiotal. Det känns ganska blekt på de flesta fronter, och jag undrar om det bara är jag som inte imponeras av skrattande, skrikande och andra mysko läten som ologiskt poppar upp lite här och där. De håller det inte ens tillräckligt kort för att man ska orka passera det lätt, med sju spår och en speltid på närmare fyrtiofem minuter är det svårt att lyssna igenom allt utan att det känns långt.

Tråkigt är min första känsla, black metal har en tendens att kännas grå och platt precis som detta album. Jag saknar tyngd, svärta, mörker, brutalitet, det känns löjligt tycker jag faktiskt. Det blir en axelryckning och så funderar man på varför, varför vill man släppa något som detta? Jag stötte på runt sju av tio i betyg på nätrecensioner vilket på många ställen är en ganska negativ poäng, jag tar i med en större såg och börjar såga lite ovanför fotknölarna. Det finns väldigt lite att tycka om här, åtminstone för en med mer generell musiksmak. Den som är insnöad på den svarta metallen kanske tycker att Kaeck har något att erbjuda, men jag misstänker att det finns fler bandmedlemmar än fans inom den genren.

Den generelle Hallowed-läsaren kommer troligen inte att uppskatta detta album, det är ytterst blekt och saknar svärta. Hade det varit en bild hade jag varit tvungen att lega ordentligt med nivåreglage och kontraster för att det skulle kunna bli något som närmade sig acceptabelt, men hade detta varit min skapelse hade jag kasserat den fortare en kvickt. Kaeck fortsätter att leverera ointressanta album för en liten skara fans, men det kanske räcker för dem.