Lyrics and vocal lines by Paul Sadler
Music written, arranged and produced by Andreas Hack
except (5) by Nerissa Schwarz

Released 2022-10-07
Reviewed 2022-10-0

havenofechoes.com

Heaven of Echoes är ett samarbete mellan sångaren i brittiska progrockarbandet Spires, Paul Sadler och Andreas Hack mest känd som gitarrist i bandet Frequency Drift. Jag läser om en skapelse i många lager och så vidare, ungefär samma dravel som man ofta läser om progressiva projekt och som alltför ofta inte stämmer. Gotiskt, cinematiskt, progressivt, unikt är andra grejer som droppas in presstexten för The Indifferent Stars, men frågan är förstås inte vad som står i pressmaterialet utan snarare vad vi får höra på de sex spåren som albumet har att erbjuda.

Det är filmiskt, eller kanske teatraliskt, lite drömmande, kanske lite mörkt, omslaget vittnar faktiskt ganska väl om vad albumet mestadels mörker men lite hopp om pånyttfödelse, kanske bortom en brinnande värld. Det är ganska varierat med rätt stort djup, kanske kan man säga att det är ett album i flera lager – det finns åtminstone mycket dynamik och ganska fräscha inslag. Dessutom är det bra producerat och speltiden är sansad även om de som avslutning snubblar in i proggarfällan med ett tolv minuter långt spår där det finns mycket utrymme för förbättring om de klipper bort ungefär hälften eftersom det är en ganska tråkig avslutning.

Albumet slutar som sagt inte speciellt bra, som en schysst film som avslutas i antiklimax. Hur många sådana har vi inte sett? Men före det får vi riktigt bra musik, sköna stämningar, bra låtar, fräscha ljudbilder, ganska imponerande faktiskt. Kanske kan man beskriva det som lite av en höjdare, jag har förutom den lite jobbiga avslutningen väldigt få synpunkter då jag tycker att det låter väldigt bra överlag. Det är kanske stämningen som är starkast och du kanske inte ska förvänta dig alltför lättillgängliga hitlåtar även om det knappast är ett svårtillgängligt album – jag tror att det kan passa en ganska bred publik.

Ett mycket trevligt album som kan vara väl värt att titta närmare på, med sköna stämningar, bra låtar och så vidare finns det väldigt mycket att uppskatta här. Dessutom kan man ju stänga av innan sista låten eller om man köper digitalt kan man ju ta bort den ur spellistan för albumet, då blir det nästan ännu bättre. Så jag tycker definitivt att ni ska ge Heaven of Echoes och deras The Indifferent Stars en chans.