Proof of Concept (2018)
A​.​C​.​I​.​D Compliant (2020)

Released 2022-05-27
Reviewed 2022-05-15

grammavedetta.com

mandrone records

Maskinens surrande är vad Gramma Vedetta bjuder på när de kommer med ett nytt alster, ett alster med ganska snyggt omslag. Det ser lite futuristiskt ut, som något från sci-fi-världen, och jag läser att det är en inspiration för bandet vilket kanske också blir ganska tydligt när man läser titlarna på låtarna som återfinns på The Hum of the Machine.

Stonerrock är vad det handlar om, nedstämda gitarrer, lite progressivt, man kan dra paralleller till ganska många band, gamla som nya. Jag tänker lite Pink Floyd när jag lyssnar, men också Black Sabbath och mer moderna band som följer i deras fotspår. Nostalgisk men ändå relativt fräsch produktion, bra produktion och hyfsat god variation. De har en hyfsad sångare, däremot tycker jag väl att låtarna känns lite väl nostalgiska och kanske inte så framåtblickande som albumets tematik tycks indikera – lite mer i backspegeln än framåt om man säger så.

Starlight Portal Show är den jag uppskattar mest, dock ska jag tillstå att den känns väldigt välbekant – starkt inspirerad av något annat skulle man nog kunna säga men det är svårt att värja sig, och det kanske man inte ska heller. Det fungerar riktigt bra i sina bästa stunder, även om det knappast glänser hela tiden eller kan beskrivas som något av det bästa. Men för den som gillar stoner får vi ett habilt och i ögonblick riktigt bra album, som väl dessutom skulle vara ett snyggt inslag i vinylskivhyllan.

Det är åtminstone värt att kika närmare på, det finns definitivt några riktigt positiva aspekter även om det knappast är ett album som kommer att skriva in sig i några historieböcker. Jag tycker att Gramma Vedetta har några spännande idéer men att de borde följa sina egna idéer mer än kopiera andras, med lite fler fräscha och lite mindre nostalgiska inslag tror jag att det hade kunnat vara än bättre – och jag skulle inte bli förvånad om vi får höra ett riktigt spännande i album i Gramma Vedettas framtid.