Recorded & mixed by Louis Goessens - Attic Studio
Mastered by Thibault Chaumont - Deviant Lab
Artwork & texts by Arthur Sente

Released 2022-02-11
Reviewed 2022-02-20

luik music

Ibland tycks ett dyk vara utan ända, som det när man går till ett arbete där avgrunden är enorm och oövervinnlig. Det är berättelsen av en snäll människa det belgiska bandet vill berätta, det är ju ovanligt eftersom människor sällan är snälla. Det är deras andra album, debuten Falltime kom 2019 och de debuterade med en självbetitlad EP. Så vad ska man då säga om denna korta historia?

Att den känns lite som att dyka ner i något, och sedan utforska lite. Men det känns som ett rekognoseringsdyk snarare än ett som verkligen utforskar, det märks att det finns spännande inslag där men vi får aldrig riktigt stifta bekantskap med dem. Deras instrumentala post-rock är snyggt producerat med massor av atmosfär och en hel del djup om nu ordvitsandet tillåts. Vad jag däremot saknar är lite dynamik, det är lite slätstruket som att dykandet sker i en pool eller något sådant, spänningen saknas.

Visst är det välgjort, visst låter det bra och så vidare, men jag fastnar inte för A Brief History of a Kind Human. Den pågår i bakgrunden men mitt intresse vandrar i andra riktningar och till slut avslutar jag allt utan att riktigt få med mig någonting. Kanske är det så att Endless Dive mest är yta och inte så mycket mer, som att du bygger något med fiskar och liknande i Sims som ser levande och dramatiskt ut ovanför ytan men tittade du på det från under ytan syns inte längre fiskarna och livet, det är en illusion. Det borde vara tredimensionellt men är bara tvådimensionellt, tyvärr lyckas inte Endless Dive uppnå den potential de ändå tycks ha.

Det känns som ett album som borde ha givit oss mer, ett album som saknar det där lilla extra. Det finns både kul idéer och potential och jag kan inte låta bli att tycka att det borde ha varit bättre. Samtidigt kanske omdömet framkommer som lite mer negativt än det borde vara, eftersom oavsett den ouppfyllda potentialen, saknade dimensionen och så vidare, är det fortfarande ett väldigt trevligt album. Jag gillar stämningarna, känslan, det är bra gjort och låter snyggt även om jag tycker att bandet långt ifrån utnyttjar den potential de har.