Produced by Christian Donaldson
Mixed by Christian Donaldson
Mastered by Christian Donaldson
Album Artwork by Shindy Design

Released 2022-08-26
Reviewed 2022-09-11

Visste du att chansen att vinna drömvinsten på lotto är tre gånger så hög som risken att attackeras av en haj? så sannolikheten att ätas av hajar är så obefintlig att man inte ens behöver räkna på den. Förra året dödades nio personer av hajar och drygt sjuttio stycken blev attackerade, så bandets namn borde indikera en högvinst, eller? Kul omslag har deras debutalbum Eradicator åtminstone, det är en form av konceptalbum kring hajar tror jag. Kanske praktiskt för bandet, liksom skapare av annan hajskräck att glömma bort att hajar oftast inte angriper människor och att sannolikheten att bli hajmat som sagt är mindre än att bli miljonär på spel.

Det är teknisk dödsmetall eller metalcore, kreativt inget som erbjuder några större överraskningar – inga ögonbrynshöjare om man säger så och hajar skulle definitivt inte höja på ögonbrynen. Det är ganska tungt, produktionen är hyfsad, de kallar det en EP men 27 minuter är för mig längre än en glorifierad singel, jag skulle säga att allt över 25 minuter är fullängdare. Sju spår är dessutom ganska många. Bandet har för övrigt en ganska typisk sångare och inte speciellt mycket variation så de 27 minuter känns lite som 40–45.

Lite långtråkigt, lite segdraget, lite fantasilöst och lite intetsägande. Inte ett överdrivet dåligt album på något sätt men jag tycker inte att Eradicator någonsin fångar mitt intresse, jag lyssnar mest slött och ointresserat, och sannolikheten för hajattacker och att ätas av hajar känns mer intressant än albumet i sig. En ursäkt för att göra lite efterforskningar kring sannolikheter, och det är väl kul att veta att ni mer troligt kommer att vinna på lotto eller eurojackpot än ätas av hajar? Även om sannolikheten för allt det är obefintlig.

Jag säger till sist nej tack till Eaten by Sharks, deras Eradicator är inte ett speciellt fantastiskt album och det är inte ett jag skulle rekommendera någon att lägga tid på. Det finns bättre album, det finns roligare album, det finns väldigt få argument att välja detta album framför ett annat.